Ongemerkt maken we de gehele dag gebruik van de diensten van facilitaire bedrijven, of die nu binnen de organisatie is geworteld of waarvan de diensten van buiten worden gehaald. Een van de grootste aanbieders van schoonmaakdiensten, catering en beveiliging in Nederland is ISS Facility Services. Chief Information Officer Dennis Leerentveld kwam een jaar geleden bij dat bedrijf binnen en besloot direct tot een revolutie.

Koffiemachines, plantenbakken en handdoekautomaten, voorzien van een code en een sensor, geven op afstand door of zijn nog functioneren naar behoren of dat er extra aandacht nodig is. Het water in de plantenbak kan bijna op zijn, de handdoeken gaan ditmaal harder dan verwacht en de koffie is bijna op. De traditionele aanpak in de facilitaire wereld werd door Leerentveld op zijn kop gezet: schoonmaken op basis van behoeftes vergt immers een heel andere aanpak dan de oude werkwijze.

Samen met SAP, T-Mobile en Magnus Topforce ontwikkelde ISS een online servicesysteem, ISIfm, dat als business case de wedstrijd Business At Your Fingertips won, waarna er budget vrij kwam op een app te bouwen voor de smartphones van de werknemers. Die app biedt de werknemers toegang tot het beheersysteem ISIfm. Ook de facilitair manager bij de klant krijgt de app en kan zo via het maken van foto’s of het scannen van barcodes meldingen doorgeven naar het systeem, waarna de dichtstbijzijnde servicemanager langs gaat.

Een kastje bij de klant leest ondertussen dynamisch en draadloos de sensoren in het pand uit. Op basis van gemaakte afspraken over het serviceniveau, bijvoorbeeld het aantal toiletbezoeken in verhouden tot de schoonmaakbeurt, worden de mensen van ISS gerichter ingezet.

Hoe zie jij de toekomst? Worden medewerkers voortaan aangestuurd door geautomatiseerde systemen die aangeven waar je wanneer nodig bent? Geef je mening in de comments.

Leerentveld gaat op IT Innovation Day (19 september in Amersfoort) uit de doeken doen hoe het systeem, dat nu sinds een half jaar volledig functioneel is, tot nu toe voldoet, welke leermomenten er zijn (geweest) en wat de toekomst brengt. Meer weten? Volg IT Innovation Day op Facebook en maak kans op een t-shirt van Webwereld!