Dat is wat autofabrikant Mitsubishi momenteel ontwikkelt in zijn R&D-lab in Tokyo. Het prototype is omgedoopt tot 'Ultra-simple HMI', waarbij dat laatste staat voor human-machine interface. Het systeem is een combinatie van stoel, stuur en een 17,2 inch Heads-Up Display (HUD) geprojecteerd op de autoruit. De besturing verloopt via spraak en knoppen op het stuur.

Drie voorspellingen

Op deze Heads-up Display kunnen onder meer het onboard navigatiesysteem, de stereo, de telefoon en airconditioning gecontroleerd worden. Daarop worden er telkens drie opties getoond op basis van eerder gebruik, de locatie waarop de auto zich op dat moment bevindt en welke temperatuur er in en buiten de auto gemeten wordt.

Maar het systeem koppelt ook keuzes onderling. Wanneer het navigatiesysteem ingesteld wordt op de golfclub, dan toont het display alvast het telefoonnummer van de persoon waarmee de bestuurder vaak een potje golft. Of bij filevorming wordt er verkeersinformatie getoond en een belletje naar huis aangeboden.

Elke bestuurder van de auto kan zelf spraakcommando's en favoriete bestemming instellen. Deze informatie wordt per persoon opgeslagen in de cloud.

Handelingen verminderen

"Autobestuurders willen tijdens het rijden tegenwoordig het navigatiesysteem, de radio, telefoon en airco bedienen. Deze handelingen verstoren de concentratie. Wij willen het aantal handelingen verminderen en daarbij een eenvoudige interface bieden", vertelt Mitsubishi-woordvoerder Katsunobu Muroi tegen Webwereld zustersite PCWorld. Mitsubishi wil het HMI-systeem in april 2018 klaar hebben en aanbieden aan automakers. Daarvoor zijn inmiddels al tientallen patenten aangevraagd.