ComScore publiceert vandaag voor het eerst een wereldwijd onderzoek naar zoekpatronen in 170 landen. Voorheen onderzocht comScore een beperkt aantal landen.

China is een van de weinige markten waar Google niet dominant is. Wereldwijd gaat Google vooralsnog ruimschoots aan kop met 37 miljard zoekopdrachten in augstus - 60 procent van alle zoekopdrachten in die maand. Tweede is Yahoo met 8,5 miljard aanvragen.

Maar het Chinese Baidu is met 3,3 miljard zoekopdrachten op drie een sterke partij, terwijl de vijfde positie van het Zuidkoreaanse Naver met 2 miljard zoekopdrachten eveneens opmerkelijk is te noemen. Het zit de zoekmachine van Microsoft, dat vierde staat met 2 miljard opdrachten, dicht op de hielen.

Volgens analisten laten deze cijfers zien dat de positie van Google - ondanks de grote verschillen - niet onaantastbaar is, en door lokale spelers kan worden bedreigd. Zeker in een sterk opkomend land als China, met een zich snel ontwikkelend marktpotentieel.

Maar bezoekersaantallen alleen zijn niet zaligmakend, relativeren financiële analisten. Het gaat ook om het genereren van revenuen uit advertenties en het creëren van aandeelhouderswaarde.

Kritiek gaat ook uit naar het bereik van het door comScore uitgevoerde onderzoek. Het bedrijf meet de resultaten onder 2 miljoen gebruikers in 170 landen. Vraag is of die steekproef wel representatief is. Wereldwijd geven internetgebruikers tenslotte 1,4 miljoen zoekopdrachten per minuut op. Maandelijks gaat het om 750 miljoen bezoekers met een gemiddelde van 80 zoekopdrachten.