Balkenende's departement haalt een score van slechts 41 procent in de monitor. De lage score komt onder meer door het ontbreken van hyperlinks naar nederlandtegenterrorisme.nl en de site van de nationale ombudsman. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, die opdracht gaf voor het onderzoek naar digitale dienstverlening, staat bovenaan de lijst van ministeries met percentage van 67,25 procent.

De monitor van Overheid.nl onderzoekt met behulp van een checklist hoe overheidsorganen presteren op het gebied van de toepassing van standaarden, de mate van transparantie, elektronische dienstverlening, de mate waarin de burger centraal is gesteld en de toegankelijkheid. Zo wordt er onder meer gekeken naar het aanbod van rss-feeds, aanwezige informatie over WOB-verzoeken en in hoeverre of de site voldoet aan webstandaarden. Het is een jaarlijks onderzoek van Overheid.nl.

Geen dienstverlening voor bedrijven

Bij de gemeenten staat de site van Capelle aan de IJssel het hoogst, en is Nieuw-Lekkerland de hekkensluiter. Bij 'Dienstverlening voor bedrijven', info over het aanvragen van vergunningen, heeft Nieuw-Lekkerland op alle punten 'geen informatie'.

De Utrecht heeft de beste digitale dienstverlening bij de provincies, met 64,17 procent, mede dankzij het vele aantal 'interactieve verwijzingen', hyperlinks naar andere overheidssites. Groningen scoort het slechts met 27,86 procent. Dat is onder meer te wijten aan het ontbreken van een gepersonaliseerd digitaal loket en geen ondersteuning voor DigiD.