Premier Jan Peter Balkenende heeft woensdag de aftrap gegeven voor een AdWords advertentiecampagne van Regering.nl. De premier deed dit tijdens een bezoek aan het auto-onderdelenbedrijf WinParts. Dit bedrijf, gevestigd in het Groningse dorpje Winneweer, is ondanks de weinig centrale locatie groot gegroeid. Dankzij AdWords, zo leerde Balkenende uit eerste hand.

Algemeen en actueel

De premier kondigde meteen aan dat het kabinet zelf ook een flinke AdWords-campagne is gestart, om de overheidssites Regering.nl en MinAZ.nl (van Algemene Zaken) te promoten. Het gaat om zoektermen als 'minister', 'regeerakkoord' en 'regering', plus alle namen van de bewindslieden, maar ook meer actuele als 'kredietcrisis' en 'Uruzgan'.

Volgens een woordvoeder van Rijksvoorlichtingsdienst is de campagne met aantal algemene termen inmiddels online. Het gaat om circa 50 zoektermen die het Kabinet heeft ingekocht. In 2009 zal de campagne geheel op stoom komen.

Google 'kaapt' zelf zoektermen

Tot nog toe zijn de AdWords voor Regering.nl echter nog niet verschenen. Wel blijkt dat Google zelf heel leep op een aantal van deze termen adverteert voor zijn gepersonaliseerde homepage iGoogle. Wie momenteel op 'minister' of 'regering' zoekt, krijgt Google zelf prominent rechtsboven.

Maar de RVD zit daar niet mee. "Dat is hun goed recht. We zitten nu niet in een soort van wedloop met Google over wie het woord minister rechtsbovenaan kan plaatsen."

Het is overigens niet de eerste keer dat de overheid AdWords gebruikt. Voorlichtingsdienst Postbus 51 adverteert al geruime tijd op een aantal zoektermen. De woordvoerder kon niet zeggen welk budget de RVD spendeert aan AdWords en of het door blijft bieden om per se bovenaan de 'gesponsorde links' uit te komen.