Volgens Ballmer, sprekend op de 'D: All Things Digital' conferentie, zal Bing beter aansluiten op de behoeften van de consument dan Google. Bing heeft een waaier aan functionaliteiten en suggestiemogelijkheden. Het integreert bijvoorbeeld prijzen en gebruikerservaringen als wordt gezocht op zaken als hotels, restaurants, reizen en auto's. Daarmee tracht Microsoft ook een deel van de markt voor de specialistische, verticale zoekmachines af te dekken. Microsoft noemt Bing dan ook een 'beslissingsmachine' in plaats van een zoekmachine.

Bing is de nieuwe naam van Kumo, die Microsoft reeds enige tijd intern als zoekmachine gebruikte. Maar Bing is geen bètaspeeltje 'voor erbij', het zal Live Search gaan vervangen.

Andere Live-diensten blijven bestaan onder hun huidige naam, Bing is een aparte '100 procent zoekmachine', bevestigt Derk Wagelaar, manager Online-diensten van Microsoft Nederland tegenover Webwereld. De eerste 45 dagen zal Live.com gaan redirecten naar Bing, daarna wordt het de nieuwe homepage voor de Windows Live en Office Live diensten van Microsoft.

Gefaseerde uitrol

De meeste mogelijkheden van Bing zijn niet nieuw als zodanig, maar Microsoft hoopt met deze combinatie de juiste snaar te raken bij de webzoeker.

In Bing zit de technologie van Powerset ingebouwd, de zoekmachine die Microsoft vorig jaar overnam voor 100 miljoen dollar. De uitrol van Bing gebeurt gefaseerd. Volgende week woensdag zal de zoekmachine in de VS en Canada live gaan.

Nederland moet het voorlopig stellen met een bètaversie van Bing. De volledige versie is overigens wel bereikbaar, maar is toegespitst op Amerikaanse gebruikers, meldt Wagelaar. Microsoft zal Bing met een multimediale reclamecampagne van naar verluidt 100 miljoen dollar in de markt zetten.

Marginaal

Het marktaandeel van Live search neemt de laatste jaren af ten faveure van marktleider Google. In de VS heeft Live Search volgens comScore zo'n 8 procent van de zoekmarkt. Daarmee staat het op een derde plek, op grote afstand van Yahoo (ruim 20 procent) en Google (circa 66 procent). In de meeste andere landen, is Google echter nog veel dominanter. In Nederland ligt het marktaandeel van Google ver boven de 90 procent en kwakkelt Live Search in de marge.