Nadat de overnamepoging van het bedrijf richting Yahoo stuk was gelopen, ontstonden speculaties dat Microsoft nu een aantal andere bedrijven zou willen overnemen. Tot de potentiële kandidaten behoorden, wat de geruchten betreft, bedrijven als Facebook, waarin het al een klein aandeel heeft, de AOL-divisie van Time Warner en een aantal kleinere bedrijven. In een interview met The Financial Times laat het bedrijf echter weten niets in die richting van plan te zijn.

Onwetend

Chief executive Steve Ballmer: "Mensen hebben geen enkel idee waar ze het over hebben wanneer ze dit soort uitspraken doen. Overnames zijn geen spelletjes en dit gaat niet om Microsoft als bedrijf. Uiteindelijk gaat het allemaal om het advertentieplatform dat we willen creëren, dat is het enige dat telt."

Mislukte overname

Micosoft deed begin dit jaar een overnamebod van 47,5 miljard dollar op concurrent Yahoo. Yahoo gaf te kennen niets te zien in een overname en liet de deadline voor het accepteren van het bod dan ook zonder officiële reactie verstrijken. Microsoft overwoog enige tijd een vijandige overname via een proxy gevecht, maar besloot uiteindelijk eieren voor z'n geld te kiezen en gaf aan geen interesse meer te hebben in Yahoo. Even leek het erop dat er toch nog een soort deal zou ontstaan toen Microsoft begin deze maand met het bedrijf in overleg ging over een belang van 16 procent in Yahoo en een overname van de zoekmachinedivisie voor 9 miljard dollar, maar ook hier is niets uitgekomen.

Geen reden tot overname

Omdat de reden voor de overname voor Microsoft het versterken van de advertentiepositie was, ging men er vervolgens van uit dat er nu wel een aantal andere bedrijven zouden worden overgenomen. Maar Ballmer laat nu dus weten dat dat geen zin heeft, omdat deze bedrijven het huidige platform op het gebied van advertenties niet zouden versterken.