Eerder deze week kwam uit dat de hoofdpersoon in een reclame met een 'gewone' computergebruiker die was overgestapt van Apple naar pc, een medewerker was van het pr-bureau van de softwaregigant. Na publicaties op Slashdot moest pr-dame Valerie Mallinson van Wes Rataushk and Assouc toegeven dat zij de persoon op de foto was.

Het voorval was pijnlijk, omdat de advertentie een antwoord moest zijn op de 'Switch'-campagne van Apple. Daarin voert de computerfabrikant gebruikers ten tonele die zijn overgestapt van de pc naar de Mac. In tegenstelling tot bij Microsoft gaat het bij Apple wél om echte gebruikers. Om het allemaal nog erger te maken, bleken de documenten gemaakt te zijn met Office voor de Mac.

Ballmer is 'not-amused' door de rel, zo meldt het Australische The Age. Als de berichtgeving klopt, zo zegt Ballmer, zal hij zeker niet aarzelen maatregelen te nemen tegen degenen die verantwoordelijk zijn voor de fout.

De topman wijst hierbij op het initiatief 'Trustworthy Computing' waarbij Microsoft zich probeert te manifesteren als betrouwbare partij. Op het technisch vlak heeft het concern de afgelopen negen maanden zeker vorderingen gemaakt, aldus Ballmer. Maar het initiatief betekent volgens hem ook de klant mag vertrouwen op advertenties.

Overigens betekenen de vorderingen op het technisch vlak nog niet het einde van patches, zo waarschuwt Ballmer.