Bij 20Mbps-abonnementen halen alle grote ADSL-aanbieders met moeite de helft van de beloofde downloadsnelheid. Kabelaars Ziggo en UPC doen het bij abonnementen met dezelfde snelheid een stuk beter. Zij leveren respectievelijk 80 en 62 procent van de geadverteerde snelheid. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond gebaseerd op snelheidsmetingen bij duizenden verschillende internetabonnees.

Prijskloof per Mbps

Afgezet naar de gehanteerde maandtarieven is het beeld nog veel schever. UPC en Ziggo leveren veruit de goedkoopste bandbreedte met respectievelijk 1,15 euro en 1,50 euro per Mbps.

Daar tegenover staat de bandbreedte van XS4ALL, die bijna vijf keer zo duur is: 5,60 euro per Mbps. Ook KPN is prijzig met 5,10 per Mbps. Gemiddeld over alle providers kost 1 Mbps bandbreedte 2,80 euro per maand, becijfert de Bond. Voor deze berekeningen zijn de tarieven omgerekend naar een kale internetprijs zonder telefonie en eventueel televisie.

Loze beloften

Alice en Online maken hun snelheidsbeloftes het minste waar. De twee ADSL-aanbieders halen effectief 9,3 Mbps waar er 20 beloofd wordt. Ziggo haalt 16 Mbps bij een 20 Mbps abonnement. Onderzoeksbureau Telecompaper constateerde onlangs ook al een gat tussen de geadverteerde en de reële snelheden, vooral bij KPN.

Door de uitrol van Docsis 3 op de kabel is de gemiddelde Nederlandse internetsnelheid in 2009 flink omhoog gegaan. Maar ADSL heeft het nakijken, aangezien de gemiddelde downloadsnelheid bij de aanbieders van deze breedbandtechnologie stukken lager ligt. ADSL verloor in het derde kwartaal van 2009 voor het eerst klanten.

Meest tevreden over XS4ALL

Ondanks de slechte prijs/snelheid-verhouding scoort XS4ALL wel als beste in de doorlopende Providermonitor van de Consumentenbond. Klanten van XS4ALL zijn tevreden door de weinige storingen en de kwaliteit van internet. Snelheid heeft geen invloed op de rapportcijfers in de monitor, aldus de Consumentenbond. Het bandbreedte-onderzoek telde namelijk niet mee in bij deze enquête.

Grootschalig onderzoek

Bij de Providermonitor is er voor het eerst onderzoek gedaan naar internetsnelheden. De Consumentenbond gebruikt daarvoor een programma dat respondenten op hun pc installeren en dat snelheidsmetingen doet van de internetverbinding. De gemeten gemiddelde snelheden zijn gebaseerd op minimaal 50 metingen per abonnement.

De behaalde - en dus gemeten - snelheid hangt nog enigszins af van zaken waar de provider geen invloed op heeft, zoals de kwaliteit van het (wifi-)netwerk van de abonnee. Maar verschillen hierin zijn genivelleerd aangezien per provider bij minstens 50 abonnees de snelheid is getest. Bij de grote isp's is bij zeker honderden abonnees per provider de bandbreedte gemeten, meldt de Consumentenbond desgevraagd.

Appels met peren

XS4ALL stelt in een reactie tegenover Webwereld dat de Consumentenbond "appels met peren vergelijkt". "Het koppelen van snelheid aan prijs is onterecht. Wij geven abonnees allemaal een draadloos modem. We bieden gratis hotspots. We hebben een goede en bereikbare helpdesk. Wij bieden een totaalpakket met heel veel extra's. En dát is waarom klanten bij ons zitten," zegt de woordvoerster van XS4ALL.

De Consumentenbond erkent dat er meer bij een internetabonnement komt kijken dan alleen snelheid. "Dat blijkt ook uit de enquête. Klanten waarderen de dienstverlening van XS4ALL." Maar de organisatie vindt het wel degelijk relevant om de prijzen af te zetten tegen 'kale' bandbreedte, omdat dit toch de kern vormt van een internetabonnement. "En die tegenstelling is bij XS4ALL wel heel erg groot," aldus de woordvoerder.