Volgens Michelle Pearl, international product manager van Monster Board, is de keuze op Nederland gevallen na onderzoek van de bezoekersstatistieken van de Amerikaanse website. Daaruit bleek dat verreweg de meeste bezoekers uit de USA of Canada kwamen met als derde opvallende groep, de Nederlanders. Hoewel in andere Europese landen meer potentiële kandidaten over het net surfen, hebben de monsters van het `board' daarom de oversteek gewaagd naar Amsterdam. Werving via het Internet is niet bedoeld als vervanging voor de traditionele kanalen als kranten, arbeidsbureaus en headhunters, waarschuwt Pearl, maar vergroot wel de reikwijdte van bedrijven die op zoek zijn naar personeel. Ook vindt er een verschuiving plaats: "In de USA zie je dat bedrijven de advertenties in de gedrukte media krijgen om de aandacht op zichzelf te vestigen, terwijl de vacatures online worden vervuld", aldus de international product manager. The Monster Board is een plek waar mensen een baan kunnen zoeken of hun CV (curriculum vitae = persoonlijke gegevens met onderwijs- en loopbaanontwikkeling) achterlaten. Ze kunnen ook direct en online solliciteren. Bedrijven kunnen er op zoek naar geschikte kandidaten voor de vacatures, die ze voor 250 piek per advertentie voor twee weken op de website kunnen plaatsen. Grasduinen door de CV's kost de personeelsfunctionaris 4900 gulden per jaar. Ondernemers kunnen ook een `Open Huis' houden op The Monster Board voor speciale wervingscampagnes, een presentatie neerzetten of met banners adverteren. In de Verenigde Staten biedt de website 50.000 vacatures, afkomstig van 7.000 werkgevers. Na de start in 1994 heeft The Monster Board de afgelopen jaren vestigingen geopend in Canada, Australië en Groot-Brittannië. Volgens Michelle Pearl staat Duitsland als volgende Europese land op de agenda en denkt het bedrijf verder aan uitbreiding in Oost-Europa. Nederland steekt van wal met een bescheiden 152 banen bij dertig bedrijven, waaronder twee bij de uitgever van WebWereld, IDG. Van de 152 banen worden er maar liefst 91 vergeven in de automatisering. Ook op het Amerikaanse moederboard komen de IT'ers het meest aan hun trekken. Om bezoekers te trekken heeft The Monster Board overeenkomsten gesloten met drie veel bezochte websites: naast WebWereld zijn dat Freemail en Ilse. De website dankt zijn naam aan de `monsters' die ieder een onderdeel van de vacaturebank verbeelden: Trumposaurus, Thwacker, Al-Ert e.v.a. Concurrentie is er genoeg voor de monsters: vacaturebanken zijn er in Nederland al bij Jobbingmall, Jobbanks, Punt, Vacaturebank en Jobnews. Niet al deze concurrenten beschikken over de middelen die The Monster Board biedt – zoals de mogelijkheid om ook internationaal naar een baan te speuren.