Detailhandel Nederland, belangenbehartiger van grote en kleine winkeliers, krijgt eindelijk bijval van alle Nederlandse banken in zijn wens om uitgesteld pinnen mogelijk te maken. Dit offline back-upsysteem maakt mogelijk dat klanten ondanks een telecomstoring gewoon kunnen pinnen. De gesprekken om daarover zo snel mogelijk tot een oplossing te komen zijn gestart.

Ook de politiek is op het onderwerp gedoken, aangejaagd door de reeks aan telecomstoringen en DDoS-aanvallen. Tweede Kamerlid Arnold Merkies van de SP laat Webwereld weten voorstander te zijn en bij het algemeen overleg over Online Betalingsverkeer heeft Minister Dijsselbloem van Financiën aangegeven dat de Tweede Kamer voor september meer duidelijk krijgt. Ondertussen overleggen de banken, verenigd in de NVB, samen met de winkeliers over de technische invulling.

Afhankelijkheid pinnen groeit

Het aantal pinbetalingen steeg afgelopen jaar tot een recordhoogte van 2,5 miljard transacties, een stijging van 8,3 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Daardoor is ook de afhankelijkheid van pinsystemen meegegroeid. Met een uitgesteld pinsysteem kunnen transacties gebufferd worden in de betaalterminal van de winkelier. Deze transacties worden verwerkt op het moment dat er weer een werkende verbinding is.

Voor de invoering moeten nog grote knopen worden doorgehakt. De belangrijkste is welk systeem er geïmplementeerd wordt en welke kosten daarbij komen kijken. Detailhandel Nederland denkt daarbij aan een relatief kleine aanpassing aan de kassa. “Dit hoeft geen volledig nieuwe kassa te zijn. Je moet meer denken aan een software-update”, zegt secretaris Betalingsverkeer Tom Ponjee van Detailhandel Nederland.

Winkeliers zien België als voorbeeld

De winkeliers hebben geen techniekvoorkeur. Zij hebben wel meermaals als voorbeeld het Belgische systeem TINA genoemd. In België is het al enige tijd mogelijk om offline te pinnen. Volgens Detailhandel Nederland gaat het er om dat een klant gewoon door kan pinnen tijdens een storing en ziet graag een back-up variant voor pinbetalingen, ongeacht het systeem dat daarbij wordt gebruik.

“Momenteel zijn wij hierover in gesprek met de banken. Wij moeten namelijk gezamenlijk bekijken hoe dit mogelijk is. Wij verwachten hierover deze zomer meer details te kunnen verstrekken”, aldus Ponjee.

Banken hebben tijd nodig

De banken onderzoeken ondertussen welk systeem het beste werkt. Directeur Betalen van de Rabobank Ineke Bussemaker gaf deze week op het congres Toekomst van het betalingsverkeer van Euroforum in Amsterdam aan dat de banken voorstander zijn van uitgesteld pinnen en alle opties onderzoeken. “Helaas is dit niet zo gemakkelijk en kost dit tijd. Ook wij willen dat het er komt”, aldus Bussemaker.

Detailhandel Nederland opperde in 2011 al om nog dat jaar offline pinnen in te voeren. Destijds liet betalingsverwerker Currence al weten dat invoering moeilijk was, vanwege de complexe Nederlandse betaalketen en de aanpassingen van online betalingen.

Inmiddels speelt Currence volgens de Betaalvereniging Nederland geen rol meer. Woordvoerster Jannemieke Zandee: “Dat komt omdat we overgestapt zijn van het product PIN naar Maestro en V PAY. Het invoeren van uitgesteld pinnen is nu een zaak tussen de NVB en de detailorganisatie. Zij zijn in gesprek om tot een oplossing te komen. Binnen enkele maanden verwachten we meer duidelijkheid.”