Dat blijkt uit onderzoek van de brancheorganisatie Interactive Advertising Bureau (IAB) en PricewaterhouseCoopers. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de Amerikaanse online advertentieomzet naar 1,66 miljard dollar. Dat is 14 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar en 1,7 procent meer dan in het eerste kwartaal. De omzetstijging is voor een belangrijk deel te danken aan de advertenties bij zoekopdrachten. Deze vorm van adverteren was in het tweede kwartaal goed voor 31 procent van de totale online advertentieomzet. In dezelfde periode vorig jaar vertegenwoordigden de betaalde zoekresultaten nog maar 9 procent van het online reclamebudget. De grootste verliezer is de ouderwetse banner. Was de omzet uit banners in het tweede kwartaal van 2002 nog goed voor 32 procent van de totale online advertentieomzet, dit jaar komen de banners niet verder dan 22 procent. Steeds meer sites stappen, in navolging van zoekmachines als Google, over op 'contextuele advertenties'. De getoonde reclame heeft in dat geval te maken met het onderwerp van de pagina (bijvoorbeeld een advertentie voor de nieuwe cd van Eminem bij een artikel over rapmuziek).

AOL blijft achter

De verwachting is dat de omzetstijging in het tweede kwartaal zal doorzetten in het derde kwartaal. Bedrijven als Yahoo en de New York Times zagen hun online advertentieomzetten flink stijgen in het derde kwartaal, zo meldt The Wall Street Journal. Alleen America Online (AOL), 's werelds grootste internetaanbieder en één van de belangrijkste spelers op de online advertentiemarkt, blijft achter volgens de zakenkrant. In het eerste halfjaar daalde de online advertentieomzet daar met 45 procent naar 405 miljoen dollar. Als de advertentie-inkomsten van de internetaanbieder buiten beschouwing worden gelaten, zou de online advertentieomzet in het eerste halfjaar van 2003 met 28 procent zijn gestegen in plaats van met 11 procent. Ondanks de forse stijging van de advertentieomzetten, is de markt nog altijd ver verwijderd van de bedragen die op het hoogtepunt van de dotcom-hype werden verdiend. In het tweede kwartaal van 2000 bedroeg de advertentieomzet 2,1 miljard dollar, ruim 400 miljoen dollar meer dan nu.