De aankoop van bART past binnen de strategie van Via, dat bouwt aan een wereldwijd full-service internetbedrijf. Via is in de VS verbonden met Verio, de op vier na grootste internetaanbieder daar op de zakelijke markt. Inmiddels heeft Via al aankopen gedaan in onder meer Duitsland, Engeland, Frankrijk, Ierland en diverse landen in Zuid-Amerika. Overnames in andere landen worden binnenkort verwacht. "Wij bouwen aan een internetonderneming die zich richt op markten die nog niet voldoende worden bediend," zegt David D'Ottavia, CEO van Via Net.Works, in een verklaring. Via heeft sinds de oprichting in 1997 180 miljoen dollar aan investeringskapitaal vergaard afkomstig van bedrijven uit de financiële- en internetsector. D'Ottavio: "Met onze middelen zijn de lokale organisaties in staat te fungeren als een provider met een unieke toegevoegde waarde." Het Rotterdamse bART wil profiteren van het kapitaal en kennis van Via om verder te kunnen in de internetwereld. "De belangrijkste voorwaarden om in de hectiek van de huidige internetmarkt succesvol te zijn," aldus algemeen directeur Frans Hendrikx van bART in een persbericht. "De combinatie van schaalvergroting, met de bijbehorende internationale slagkracht en de mogelijkheid om de eigen identiteit te bewaren, waren voor bART doorslaggevende factoren om met Via in zee te gaan." Via werkt op dit moment hard aan de realisatie van een snel pan-Europees netwerk met een verbinding naar de Verenigde Staten waar de Via-bedrijven gebruik van kunnen maken. bArt bestaat sinds 1994 en heeft vijftig mensen in dienst, de internetaanbieder heeft ongeveer 25.000 abonnees. Vorige eigenaars waren medeoprichter Koos Bergsma en diverse participatiemaatschappijen. De overname heeft geen gevolgen voor bArt abonnees of het personeel.