De brief is verstuurd naar vierhonderd mededirecteuren van internetbedrijven. Het schrijven komt vlak voordat de Federal Trade Commission (FTC) aan het Amerikaanse congres zal rapporteren over privacy op het net. Verwacht wordt dat de commissie strengere regulering zal voorstellen. De bedrijven die de brief hebben ondertekend, zijn verenigd in Netcoalition. Dit is een belangengroep waarin vijf van de tien drukst bezochte websites zijn vertegenwoordigd. In de verklaring wordt bedrijven op het hart gedrukt integer om te gaan met gebruikersgegevens. Een gewaarborgde privacy zorgt ervoor dat mensen het medium makkelijker zullen gebruiken voor het doen van aankopen, aldus de club. Onderzoeksbureau Jupiter Communications berekende vorig jaar dat slecht beheer van gegevens een omzetverlies van achttien miljoen dollar kan opleveren. Consumenten willen privacygaranties. Uit een onderzoek van de FTC twee jaar geleden bleek dat slechts veertien procent van Amerikaanse e-commerce sites een duidelijk privacybeleid voert. Volgens zakenkrant The Wall Street Journal zou het het huidige onderzoek van de FTC naar voren komen dat dit percentage met slechts zes procent is gestegen, naar twintig procent. Netcoalition doet een aantal aanbevelingen voor een betere privacyregeling voor bedrijven. Gebruikers moeten weten wat er met hun informatie gebeurd voordat ze het vrijgeven, en moeten altijd controle kunnen houden over hun gegevens. De directeur van Netcoalition meldt dat er op de op 8 mei gedateerde brief tot op heden nog geen reactie is gekomen.