De Internet Media Device Alliance (IMDA) vindt dat de tijd rijp is om standaarden af te spreken met bedrijven die apparaten produceren waarmee online radio geluisterd wordt. "De IMDA is in het leven geroepen met als doel het ontwikkelen en promoten van een set open, op elkaar afgestemde standaarden en apparaatprofielen. Hierdoor moet de groei van de werldwijde consumentenmarkt in media-apparaten met internettoegang gemaximaliseerd worden", valt te lezen op de site van de organisatie.

DIMDA stelt zich als belangrijkste taak technische standaarden, functies en profielen te ontwikkelen die vanaf de fabriek tot de consument op elkaar aansluiten, en zo de ontwikkeling van apparaten te versnellen. Daarnaast wil de organisatie de technologie van de internetgadgets promoten bij consumenten en verkopers.

Logo programma

De organisatie analyseert dat er steeds meer elektronische gadgets komen die verbinding maken met het internet. Daardoor zou de wildgroei van online radiostations, muziekservices, podcasts en on-demand content toenemen. Het is volgens IMDA voor consumenten belangrijk om een apparaat te kopen dat goed samenwerkt met de aangeboden media. Consumenten kunnen aan een speciaal logo zien dat een apparaat aan de afspraken voldoet.

Naast de BBC en Orange zitten AwoX, Frontier Silicon, Global Radio, PURE Digital, Reciva, Revo en vTuner in het collectief. Begin januari komt de groep bijeen op de Consumer Electronics Show in Las Vegas, waar nieuwe leden zullen worden toegelaten. IMDA nodigt alle verkopers, radiomakers, content aggregators, providers van online muziekplatformen, aparaatontwikkelaars en technische ontwikkelaars lid te worden.