De hoogste baas van BBned gelooft naar eigen zeggen heilig in breedband. Dat de afgelopen maanden de ene na de andere concurrent is weggevallen, zegt Rietkerk niets. Integendeel, dat is juist positief voor het jonge bedrijf uit Hoofddorp dat breedbanddiensten voor de zakelijke markt aanbiedt. Afnemers zijn onder meer providers, telco's en - via dochteronderneming BBeyond - grotere bedrijven.

"Terwijl de breedband-hype inmiddels over zijn hoogtepunt heen lijkt te zijn, investeren wij juist in de technologie. Als het straks allemaal weer aantrekt, waar ik zeker van ben, zitten wij er goed voor", zo weet de 35-jarige CEO. Als Rietkerk het overigens over breedband heeft, bedoelt hij geen kabel. "Die strijd is gestreden, kabel heeft zijn tijd gehad."

In tegenstelling tot MxStream, BabyXL en Versatel treedt BBned - dat Telecom Italia achter zich weet als aandeelhouder - nog weinig in de publiciteit. Volgens Rietkerk is dat bewust: "We steken onze energie liever in andere zaken." Met deze eerste drie namen zijn gelijk ook de voornaamste concurrenten van BBned genoemd, stelt Rietkerk. "De rest is weggevallen. Ook Cistron speelt geen rol van betekenis meer."

Achterstand

BBned was er laat bij op de Nederlandse DSL-markt. Pas vorige zomer werd het bedrijf opgericht. Volgens Rietkerk is de aanvankelijke achterstand van negen maanden inmiddels ingelopen. "Wij waren er laat bij, dus moeten we wel slimmer zijn dan de rest." Volgens Rietkerk is dat het geval. "Terwijl onze concurrenten allemaal wilde plannen hadden over Europese expansie, bleven wij rustig. Wij willen gewoon de beste DSL-aanbieder van Nederland zijn."

Versatel en vooral BabyXL zetten zich in de pers nadrukkelijk af tegen KPN. Zij vinden dat KPN absurd hoge bedragen vraagt voor de toegang tot de wijkcentrales. Versatel, BabyXL en ook BBned zijn afhankelijk van KPN voor het laatste stukje lijn naar de consument. De bedrijven onderhouden wel eigen breedbandnetwerken.

BBned valt ondertussen niet te betrappen op het schoppen tegen het machtige KPN. Rietkerk - zelf ooit werkzaam bij KPN - heeft weinig op met dergelijke publiciteitsstunts, zo zegt hij. "Je hebt nu eenmaal met KPN te maken, het is niet anders. Ik sta positief noch negatief tegenover KPN. Natuurlijk zijn de bedragen die we aan KPN moeten betalen hoog, maar die wedstrijd ga je nu eenmaal aan."

Doelstellingen

De doelstelling van de DSL-aanbieder is om 100.000 klanten aan zich te binden. Het netwerk en de systeemarchitectuur is overigens geschikt voor meer dan 300.000 klanten. De voornaamste troef is de aanleg van een landelijk breedbandnetwerk. Cruciaal hierbij is de eerder genoemde toegang tot de nummercentrales van KPN. BBned wil volgend jaar in 300 van deze centrales apparatuur hebben geplaatst, waarmee 50 procent van Nederland kan worden bediend. De concurrentie (BabyXL en Versatel) komt niet verder dan de toegang tot 150 centrales, stelt Rietkerk.

Een ander speerpunt van het bedrijf is het geavanceerde klantensysteem dat in samenwerking met KPMG is ontwikkeld. BBned heeft hier zwaar in geïnvesteerd, maar uiteindelijk moet zich dat volgens Rietkerk terugbetalen omdat er verder weinig menselijke support nodig is. Als voorbeeld noemt Rietkerk de mogelijkheid voor klanten om zelf met een simpele browser 'binnen tien minuten' tijdelijk een snellere verbinding te krijgen.

De particuliere klant zal ook in de toekomst weinig van BBned horen. Zij kunnen namelijk niet rechtstreeks een ADSL-abonnement afsluiten, alleen via bijvoorbeeld Scarlet Telecom. Tot de grote klanten behoren onder meer Microsoft. Via Microsoft bCentral kunnen bedrijven software en zakelijke diensten via het web gebruiken.

Eind 2003 wil BBned 'EBITA-positief' zijn. Tot die tijd zal er met behulp van Telecom Italia 100 miljoen euro zijn geïnvesteerd, waarvan het grootste gedeelte nu al is uitgegeven.