KPN vergrootte via Reggefiber zijn aandeel in de joint venture GNA voor het Amsterdamse glasvezelnetwerk. Het belang is nu uitgebreid van 33 naar 70 procent. KPN-concurrent BBned spreekt tegen dat het nu buitenspel staat. “Ik vind dit een logische stap van GNA. Ik ben niet verrast en ik vind het niet erg”, reageert BBned-directeur Arthur van den Ende.

Hij is zelfs positief over het vergroten van het aandeel door KPN. “GNA wilde verder, maar er is natuurlijk altijd de kwestie van financiering. Dat Reggefiber nu het aandeel vergroot, vind ik positief.” Hij stelt dat hiermee groei en schaalgrootte een impuls krijgen. Van den Ende erkent dat de ontwikkeling van het glasnet enigszins stil heeft gelegen. Er was een tijd een impasse.

Open netwerk

Het belangrijkste is voor BBned de openheid van het netwerk. “Het is een open netwerk, maar dat hebben we wel moeten bevechten”, zegt Van den Ende. Hij verwijst naar de OPTA-uitspraak van december vorig jaar. “De OPTA, de NMA en de joint venture GNA zeggen dat dit glasnet open en unbundled is.” Dat laatste wil zeggen dat andere telecompartijen een kale aansluiting kunnen krijgen, dus zonder gekoppelde diensten en daarmee weer kosten. “Het spel wordt nu gemaakt. Dus goede regels voor de toekomst zijn belangrijk.”

Rekensom

De commercieel directeur zegt nu bezig te zijn met het uitzoeken van de gewijzigde verhoudingen. Hij noemt de mogelijkheid dat exploitatie bijvoorbeeld alleen voor grote partijen echt aantrekkelijk kan zijn. Dat is volgens hem niet nu al duidelijk, maar kan wel het geval blijken te zijn.

De rol van BBned binnen GNA is dus nog niet uitgekristalliseerd. “Daar lopen nu goede gesprekken over.” Van den Ende zegt dat het nu een rekensom is of en hoe rendabel het glasnet voor zijn bedrijf kan zijn. “Het maakt ons als operator niet uit of het glas of koper is. Als het maar open is, voor operators en voor service providers.”

3000 klanten

BBned was eind 2006 één van de voortrekkers van het Amsterdamse glasvezelnetwerk. De eerste GNA-aansluitingen moesten in januari 2007 al opgeleverd worden. Inmiddels is naar buiten gekomen dat er op dit moment nog maar zo’n 3000 abonnees zijn op zo'n 8000 aansluitingen. De eerste fase moet 43.000 Amsterdamse woningen aansluiten. Fase twee, waar KPN en Reggefiber nu het stokje overnemen, gaat de volgende 100.000 woningen bereiken met glas.