De twee projecten – het idealistische Freenet en het commerciële Uprizer – hebben technische gezien de nodige overeenkomsten. Logisch, want bij beide initiatieven is Ian Clarke nauw betrokken. Clarke is bekend geworden als bedenker van Freenet. Als mede-oprichter van Uprizer heeft hij deze dienst voor een groot deel geënt op Freenet. Het doel is echter totaal anders. Is Freenet vooral populair bij internet-anarchisten en –idealisten die hun informatie vrijelijk willen verspreiden, met Uprizer richt Clarke zich op het bedrijfsleven. Uprizer maakt gebruik van peer-to-peer techniek voor het efficiënt distribueren van content. Het idee is om ongebruikte schijfruimte van computers en bestaande bandbreedte te benutten om bijvoorbeeld streaming video te hosten. "We bieden bedrijven de mogelijkheid om ongebruikte hoeken van het netwerk te benutten waar ze al voor betalen", aldus Uprizer's CEO Dave Scantling tegenover CNet. Praktisch gezien kan hierbij gedacht worden aan de ruimte op computers van de werknemers van een bepaald bedrijf in plaats van één grote media-server. Analisten vragen zich af of het idee levensvatbaar is: harde schijven zouden de kostenpost niet zijn. Bedrijven als Kontiki en Red Swoosh hebben in het recente verleden vergelijkbare initiatieven ontplooid, maar die zijn tot nu toe nog weinig succesvol.