Lethan Zuckerman, naar eigen zeggen "zeer waarschijnlijk de eerste die de pop-up bedacht", betuigt in The Atlantic zijn spijt over hetgeen de meest ongewenste advertentievorm wordt genoemd heeft aangericht in de afgelopen 20 jaar op het internet. Volgens Zuckerman was de pop-up het ultieme middel om de aanbieder van gratis persoonlijke webpagina's Tripod.com van de ondergang te redden.

Tripod was begin jaren negentig een van de eerste aanbieders van gratis webpagina's voor iedereen, naast Geocities en meer van dat soort pioniers. Maar geldmaken bleek het grootste probleem. Zuckerman zegt dat Tripod van alles heeft gedaan om omzet te halen, van commissie uit beleggersadviezen of het verkopen van t-shirts. Niets werkte.

De pop-up werd de redding van gratis diensten

Totdat er volledig werd ingezet op advertenties. Om de zo frivool (Comic Sans!) gemaakte eigen knutselwerken van de webpaginamakers niet te verknoeien werd de pop-up bedacht.

Ook zou de pop-up de advertentiebedrijven distantiëren van de inhoud van bepaalde persoonlijke pagina's. "We kwamen met het idee toen een groot autobedrijf uit zijn dak ging omdat zijn advertentie stond op een pagina die anale seks promootte", schrijft Zuckerman.

Na het maken van zijn uitgebreide excuses besluit hij met een nieuw inzicht: "Na 20 jaar van het advertentiegedreven web kunnen we zien dat het huidige model slecht is, stuk en uitgehold. Het is tijd om afscheid te nemen van diensten die gratis zijn - maar in werkelijkheid ons (de gebruikers) zien als het product."


De revolutie van wearables draait om kunstmatige intelligentie