Voor dit onderzoek werden meer dan 260 it-professionals ondervraagd. Zo'n 63 procent van hen is ervan overtuigd dat web 2.0-technologie├źn als weblogs wiki's en RSS-feeds binnen drie jaar een belangrijke rol zullen spelen in hun bedrijf.

G. Oliver Young, analist bij Forrester en auteur van het rapport: "Ik zie steeds meer IT-afdelingen een actieve rol spelen in web 2.0-discussies waardoor deze afdelingen een steeds belangrijkere en natuurlijke rol spelen binnen het bedrijf." Hiermee onderstreept Forrester de uitkomst van een eerder onderzoek. Uit dit onderzoek bleek dat IT-afdelingen met behulp van web 2.0-toepassingen zouden groeien, beter binnen het bedrijf zouden passen en daarmee ook van groter belang zouden worden voor het bedrijf.

Mentaliteitsverandering

De groei van de acceptatie van web 2.0-toepassingen binnen bedrijven heeft ook te maken met een mentaliteitsverandering op it-afdelingen: "Voorheen werd vaak gedacht dat het succes van een toepassing afhankelijk is van de waarde die het toevoegt aan het bedrijf. Web 2.0-toepassingen zijn voornamelijk toepassingen die heel erg op de gebruiker gericht zijn. Daarom zijn ze zeer waardevol voor een bedrijf, terwijl ze vaak maar weinig kosten."

Uit het onderzoek blijkt eveneens dat de kennis van web 2.0-toepassingen niet in balans is binnen de bedrijven. Het zijn vaak de jonge, onervaren medewerkers die deze toepassingen kennen en goed weten te gebruiken. CIO's en andere ervaren it-medewerkers zijn volgens het rapport vaak wat sceptischer en stappen pas veel later over.

Discussiemogelijkheden meest waardevol

Maar liefst 70 procent van de ondervraagden gaf aan dat discussiemogelijkheden tot de meeste waardevolle mogelijkheden van web 2.0 behoren. Wiki's zijn volgens 67 procent een redelijk waardevol onderdeel, en podcasts behoren volgens 62 procent eveneens tot deze categorie: "Dit zijn de toepassingen die het best worden begrepen en de toepassingen waarbij, zowel de mensen die de technologie moeten implementeren, als de mensen die de technologie moeten gebruiken, goed weten hoe ze het moeten toepassen."

Niet begrepen

Mashups komen er in dit onderzoek een stuk slechter van af. Slechts 41 procent van de ondervraagden vond dat mashups een waardevolle toepassing vormen binnen het bedrijf. Ook 'social bookmarking' moest het met dit percentage doen. Volgens Young komt dit omdat de technologie nog niet begrepen wordt: "Het is een veelbelovende technologie, maar er zijn nog maar weinig bedrijven die echt snappen hoe het gebruikt moet worden. Het zal wat tijd kosten."