"Veel van de sociale netwerksites en sites die ze onnodig vinden voor werkdoeleinden worden niet goed gerendered en functioneren niet goed in [oudere versies van] IE", zegt de securitytopman Stuart Strathdee van Microsoft Australië.

Volgens Strathdee hoeven bedrijven door IE6 geen webfilters te gebruiken, of constant over de schouder van medewerkers heen te kijken. Ze kunnen vertrouwen op de zwakheden van de oude browser, zegt hij.

Blijven bij IE6

Door niet up te graden hoeven bedrijven niet in discussie te gaan met medewerkers over wat wél en wat niet toegestaan online werkgedrag is, vertelt Strathdee tegen ZDNet.com.au. "Voor veel van onze klanten is dat een fijne bijkomstigheid van het blijven bij IE6."

Microsoft is wereldwijd bezig met een campagne om verstokte IE6-gebruikers over te krijgen naar IE8. In Australië wordt de oude browser vergeleken met melk die over datum is. In veel landen, waaronder meer Nederland, maakt Microsoft 1 euro over naar een goed doel voor elke overstapper.

Kosten nieuwe browser

Volgens cijfers van Net Applications is IE6 na IE8 wereldwijd de meestgebruikte browser met een aandeel van 17,6 procent. Vooral bedrijven klampen vast aan de browser, vaak omdat applicaties afhankelijk zijn van IE6. Ook schrikken de kosten van het uitrollen, testen en beheren van een nieuwe browser veel bedrijven af.