Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Ferris Research, zo meldt persbureau AP. Amerikaanse bedrijven verliezen 8,9 miljard dollar, terwijl hun Europese collega's op jaarbasis 2,5 miljard dollar kwijt zijn. Daar bovenop komt nog 500 miljoen dollar als schadepost voor de providers in de twee werelddelen. Het onderzoeksbureau gaat uit van gemiddeld 4,4 seconde voor het afhandelen van een spambericht. Dit zou overeenkomen met 4 miljard dollar aan gemiste productiviteit voor Amerikaanse werknemers. Verder komt er nog 3,7 miljard op het conto van onder meer betere servers en meer bandbreedte. De rest is toe te wijzen aan extra helpdesk-ondersteuning voor ontstemde gebruikers. In Europa is het probleem vooralsnog minder omvangrijk, omdat hier de hoeveelheid spam simpelweg minder groot is. Uit ander onderzoek – van Harris Interactive – blijkt overigens dat pornografische spam voor de meeste overlast zorgt. Voor de toekomst verwacht Ferris Research een toenemend probleem voor `draadloze spam'. Hiermee is het juist in Europa ernstig gesteld vanwege de populariteit van sms.