De Webciety, een samentrekking van de woorden 'web' en 'society', heeft als thema voor het eerst een eigen plek gekregen op de CeBIT in Hannover. De term heeft betrekking op de online samenleving die zich langzaam maar zeker uitbreidt. De stands zijn dan ook speciaal ingericht voor bedrijven die geen fysieke producten hebben maar alleen via het web opereren. Vertegenwoordigd zijn bijvoorbeeld YouTube en een onderdeel van de Universal Music Group.

"Eigenlijk is Webciety een modeterm", geeft Peter Mielke van Infopark direct toe. Het Duitse Infopark is een web consultancybureau en adviseert bedrijven hoe zich online te presenteren. "Maar bedrijven moeten er wel rekening mee houden dat alles aansluit op het web. Het is een hele nieuwe samenleving." Webciety is volgens hem een overkoepelende term voor alles wat er mogelijk is met het internet. "Webciety is eerder een houding. Het is vergelijkbaar met de term Web 2.0."

Een online identiteit is essentieel

Volgens Mielke is het essentieel voor elk bedrijf om online te zijn. "Ieder bedrijf moet een webstrategie ontwikkelen", aldus de manager. Als een bedrijf niet of niet goed aanwezig op het wereldwijde web dan is loopt dat bedrijf sowieso erg achter op zijn concurrenten, vertelt Mielke in Hannover.

Volgens hem wordt het ook steeds belangrijker om niet alleen een website te hebben maar ook om aanwezig te zijn op bijvoorbeeld Google Maps. "Steeds meer mensen gebruiken smartphones. Die telefoons worden ook gerbuikt voor navigatiedoeleinden. Een tankstation dat niet op Google Maps staat zal klanten verliezen aan een concurrent die daar wel aanwezig is", aldus Mielke.

Inspelen op de doelgroep

Het is volgens hem ook belangrijk om te kijken wat de doelgroep van een bedrijf online doet en daar op in te spelen. "Bedrijven moeten een specifieke boodschap uitzenden. Veel meer dan vroeger." Bedrijven zouden goed naar hun doelgroep moeten kijken en hoe die zich online gedraagt. "Vervolgens gebruik je die informatie om je bedrijf online te presenteren. Bij een doelgroep van 14 tot 19 kun je bijvoorbeeld denken aan sociale netwerken die veel gebruikt worden. Een bedrijf kan dan elementen die veel gebruikt worden in die netwerken overnemen." Mielke doelt dan vooral op het dynamisch maken van een website door bijvoorbeeld video's aan te bieden die ingebed kunnen worden.

"Afhankelijk van het type bedrijf is er iedere keer een andere aanpak nodig", aldus Mielke. Maar de basisregels gaan voor elke onderneming op. "Bedrijven kunnen heel veel voordeel behalen door goed naar de Webciety te kijken."