Dat blijkt uit een enquête van Yes2web, een bedrijf dat onder meer inspeelt op de opt-in wetgeving door daar een systeem voor aan te bieden en zich specialiseert in de verkoop en opschoning adressenbestanden.

Van de 425 respondenten zei 57 procent dat er geen toestemming is gevraagd om hun huidige adressenbestand te blijven mailen. Bijna een kwart (21 procent) wist niet of er toestemming is gevraagd, terwijl 47 procent niet eens wist van de verscherpte regels voor zakelijke mails.

Afmeldmogelijkheid

Vanaf 1 oktober is het is verboden om zonder toestemming ongevraagde berichten met een commerciële, charitatieve of ideële inhoud te versturen naar bedrijven. Ook moeten de berichten een afmeldmogelijkheid aanbieden en de afzender noemen. Bij spamklachten kan de OPTA overtreders boetes opleggen tot maximaal 450.000 euro. Een verbod op spam aan consumenten geldt al langer.

"Veel bedrijven zijn zich niet bewust van de risico's" aldus Jop Brocker, managing partner bij Yes2web. "Berichten na 1 oktober kunnen worden aangemerkt als spam, waarvoor de OPTA een forse boete kan opleggen. Ik vraag me af hoe streng de OPTA gaat zijn, want er blijken dus heel veel bedrijven niet bewust te zijn van de consequenties van hun mailings. Ook kan de afzender op een zwarte lijst komen te staan, waardoor toekomstige e-mails afkomstig van de afzender geblokkeerd worden. De bedrijven hebben nog ruim anderhalve maand om actie te ondernemen en hun huidige bestand om toestemming te vragen."

Ongevraagd

Voor het versturen van berichten naar bestaande klanten ligt de nieuwe spamwet complexer. "Aan bestaande klanten (waaraan een product of dienst is verkocht) kunnen over soortgelijke diensten/producten ongevraagde berichten worden gestuurd zonder dat daarvoor toestemming is verkregen. Wanneer het e-mailadres of mobiele telefoonnummer worden verkregen, moet de klant wel de mogelijkheid krijgen om het ontvangen van ongevraagde berichten te weigeren", schrijft de OPTA (pdf).

Om de enquête niet te moeilijk te maken, heeft Yes2web dit detail echter achterwege gelaten bij de vragen aan de bedrijven. Brocker van Yes2web: "Wat als een bestaande klant beschouwd kan worden, is een erg grijs gebied. Om het verhaal niet te complex te maken voor bedrijven hebben we niet expliciet gevraagd naar de status van de klanten die ze mailen."