In tegenstelling tot wat de belangenorganisatie VNO-NCW denkt, zijn veel bedrijven het zat om dagelijks honderden spamberichten te ontvangen, stelt Seth van der Meer, initiatiefnemer van de actie. In een brief aan Justitie-minister Piet Hein Donner schreef VNO-NCW begin deze maand: "Ondernemingen blijven wel degelijk ook graag ongevraagde elektronische post ontvangen van hun collega-ondernemers. E-business wordt bemoeilijkt door een in deze strakke termen geformuleerd verbod." Voor Donner was de brief aanleiding om een voorstel om het versturen van spam aan bedrijven te verbieden 'ernstig te ontraden'. De Tweede Kamer besloot hierop de stemming over het voorstel uit te stellen. Van der Meer, die een adviesbedrijf voor ict-strategie heeft, is niet te spreken over het optreden van VNO-NCW. Hij is juist voor een strenge anti-spamwetgeving die ook ondernemers beschermt. "Ik wil helemaal geen ongevraagde mail ontvangen. Bedrijven die zich bezighouden met e-business, hebben te lijden onder het verkeerd en irritant gebruik van e-mail. Het gaat ten koste van de omzet."

Flinke kostenpost

Dat bedrijven niet zoveel last hebben van spam, omdat ze vaak spamfilters hebben en toch niet tot de doelgroep van spammers behoren, zoals VNO-NCW beweert, gaat er bij Van der Meer niet in. "Veel kleine ondernemers hebben hun e-mailadres gewoon op hun site staan. Spammers oogsten die adressen en sturen er spam naartoe." "Ik krijg dagelijks tussen de 50 en 150 spamberichten. Als je geen adsl hebt, is het een flinke kostenpost om elke dag dergelijke hoeveelheden mail binnen te halen", aldus Van der Meer. Van der Meer stuurt de spam die hij binnenkrijgt, inmiddels door aan VNO-NCW. Boven het mailtje staat: "Dit vindt u vast ook interessant." Diverse andere bedrijven hebben zich inmiddels bij de actie aangesloten. "Volgens het zwaan-kleef-aan-principe staat het elke onderneming vrij mee te doen aan deze actie", aldus Van der Meer. "Ik hoop dat VNO-NCW op deze actie reageert en zijn standpunt heroverweegt."