Dit blijkt uit een onderzoek van de Giga Group. Meer dan de helft van de onderzochte ondernemingen geeft aan dat de marktplaatsen tot dusver niet voldoen aan de verwachtingen, zegt Andrew Bartels, president van Giga. Daar komt nog bij dat een derde van de respondenten de verwachtingen 'slechts ten dele' waargemaakt ziet. "De marktplaatsen hebben nogal wat tijd nodig gehad om echt van de grond te komen", aldus Bartels. "Bedrijven realiseren zich dat de marktplaats niet zaligmakend is, en dat het invoeren ervan nou niet bepaald plug-and-play is." Niettemin signaleert de onderzoeker wel hoop en de verwachting dat de marktplaatsen op termijn wel degelijk hun beloften waarmaken. Bedrijven verwachten dat marktplaatsen op termijn de zakelijke transacties en samenwerking goedkoper, gemakkelijker en effici├źnter maken, blijkt uit het onderzoek. Binnen drie jaar zal het leeuwendeel van direct en indirect verhandelde goederen via marktplaatsen lopen, waarbij veel aspecten van handel drijven goedkoper worden, van de goederen, de handelsprocessen, collectieve ontwikkeling en voorraadplanning en -voorspelling tot de logistiek.