Telecompaper constateert een groei van de breedbandmarkt met 4,2 procent over het tweede kwartaal van 2006. Dit is de laagste groei sinds eind 2002, aldus het onderzoeksbureau. In de afgelopen 12 maanden groeide het aantal breedbandaansluitingen met 967.000 tot ruim 4,6 miljoen.

Daarmee heeft 64,3 procent van de huishoudens nu een snelle internetverbinding, tegenover 58,2 procent eind 2005. Het aantal aansluitingen per honderd inwoners steeg van 25,4 naar 28,2.

Volgens Telecompaper slaagde Planet Internet er voor het tweede kwartaal op rij niet in de belofte waar te maken om de eerste Nederlandse isp te worden met meer dan 600.000 breedbandabonnees. Concurrent @Home van Essent Kabelcom bereikte wel al de 600.000-mijlpaal.

Na @Home en Planet Internet volgt UPC's Chello als twee na grootste internetprovider. Het Net, evenals Planet onderdeel van KPN, passeerde Wanadoo het afgelopen kwartaal en staat nu op de vierde plaats.

Telecompaper zegt dat het door de tegenvallende groeicijfers van het afgelopen kwartaal, de groeiverwachting bijstelt tot 20 procent voor heel 2006. "Daarmee voorspellen we dat de Nederlandse breedbandmarkt de mijlpaal van vijf miljoen aansluitingen in het eerste kwartaal van 2007 bereikt", aldus het onderzoeksbureau.