Dat blijkt uit een onderzoek van Jupiter Media Metrix. Het onderzoeksbureau ondervroeg een groep mensen die een jaar of korter online is en een groep die vier tot vijf jaar gebruik maakt van internet over hun houding ten opzichte van het afstaan van persoonsgegevens aan bedrijven. Van de nieuwe internetters bleek 44 procent geen enkel bedrijf zijn persoonlijke gegevens toe te vertrouwen. Bij de meer ervaren internetters lag dit percentage op 34 procent. Internetwinkels worden door deze `veteranen', zoals Jupiter ze noemt, het meest vertrouwd. Van deze groep heeft 36 procent persoonlijke gegevens afgestaan aan een webwinkel, bij de beginnende internetters is dit slechts 12 procent. Jupiter onderzocht verder de houding onder internetters ten opzichte van Hailstorm, de serie webdiensten die Microsoft wil lanceren. Vanuit de hoek van privacygroeperingen is er nogal wat kritiek op dit initiatief, omdat het concern ermee een grote, centrale database zou opbouwen met gebruikersgegevens. Deze gegevens zouden weer worden doorgespeeld aan partners van Microsoft. Van de beginnende internetters bleek 48 procent tegen een dergelijke dienst, van de ervaren gebruikers 37 procent. Nog eens 35 procent van de internetters met minder dan een jaar ervaring toonde zich sceptisch. Bij de groep die al vijf jaar online was, bedroeg dit percentage 30. Gevraagd naar specifieke bedrijven die het vertrouwen van de internetter hebben, kwamen internetproviders het beste uit de bus. Hier hebben beginnende internetters juist meer vertrouwen in dan de meer ervaren gebruikers (27 tegen 18 procent). Aan Yahoo wilde 15 procent van de nieuwe internetters wel gegevens afstaan, bij de `veteranen' was dit 16 procent. MSN, waaronder Hailstorm moet gaan vallen, wordt minder vertrouwd. Van de ervaren gebruikers zegt 9 procent MSN te vertrouwen, tegen 6 procent van de nieuwelingen. In totaal werden bijna 2000 internetters voor het onderzoek ondervraagd.