Een studie die onlangs is uitgevoerd zegt dat de verspreiding van mobiele apparaten zoals de iPhone vijf keer zo snel gaat als de acceptatie van internet. Verder zegt die studie dat de acceptatie en adoptie van de iPhone en iPod Touch sneller ging dan welk technologisch platform dan ook in de geschiedenis. Het aantal gebruikers ging van 2 naar 57 miljoen in slechts twee jaar. En nog is de groei er niet uit.

Die snelle groei betekent dat de IT-afdeling in de toekomst op een andere manier moet gaan nadenken over het beheer van mobiele apparaten, en bovendien dat mobiele apparaten breed kunnen worden ingezet voor bestaande en nieuwe services.

De keuze van de gebruiker

Het aantal werknemers dat meer dan de helft van de tijd buiten de deur werkt ligt nu al rond de 30 procent, volgens een Business Data Service onderzoek. Tegen 2013 zal het percentage werknemers met een smartphone zijn opgelopen tot boven de 50 procent. Dat staat tenminste in een onderzoek van Forrester dat in januari uitkomt. De helft van de IT-afdelingen ondersteunt nu al meer dan twee mobiele platformen, en een kleine tien procent ondersteunt er zelfs vier of meer, aldus Forrester. 42 procent van de bedrijven stellen hun werknemers in staat om e-mail, contacten en agenda's te benaderen.

Deze gegevens laten zien dat het mobiele gebruik en de mobiele diversiteit groter worden. Dus organisaties die vasthouden aan het aloude “je neemt maar genoegen met een BlackBerry van het bedrijf of je krijgt niets”, trekken uiteindelijk aan het kortste eind.

Een andere strijd die de IT kan opgeven is het bijhouden van de onkosten, in ieder geval als het gaat om mobiele apparaten. Bedrijven kiezen nu al voor een meer economisch model, in plaats van dat ze steeds maar weer de rekeningen en het gebruik controleren. Tegenwoordig betalen werknemers zelf voor hun mobiele apparaten, misschien met een vaste maandelijkse vergoeding voor werkgerelateerd gebruik. Forrester zag deze trend voornamelijk bij de lagere werknemers, misschien omdat mobiele toegang voor hen wordt gezien als een bijkomend voordeel, niet als een noodzakelijkheid. Aan de andere kant zag Forrester dat de apparaten van mensen hoger in de organisaties wel worden betaald door het bedrijf. Daarbij is het alleen niet altijd duidelijk of ze die apparaten echt nodig hebben voor hun werk, of dat het gewoon statussymbolen zijn.

Beheer van heterogene omgevingen

Deze ontwikkeling, de verschuiving naar apparaten waar de werknemer verantwoordelijk voor is, dwingt de IT-afdelingen ertoe om meerdere mobiele platformen te ondersteunen. Als werknemers namelijk zelf moeten betalen, dan mogen ze ook zelf kiezen wat voor apparaten ze aanschaffen. Een probleem is daarbij alleen dat de huidige generatie management- en access control tools voor zulke heterogene omgevingen nog erg onvolwassen zijn, dat bleek al uit eerdere artikelen. De BlackBerry blijft veruit het makkelijkste apparaat om te beheren en te beveiligen. Windows Mobile en de iPhone volgen. De rest, waaronder Android, is lastig te beheren.

Het grootste probleem is dat je voor dat beheer management tools nodig hebt van derden, zoals BES voor de BlackBerry en Good voor de meeste anderen. Maar gelukkig zijn er ondertussen meer leveranciers die dit gat hebben ontdekt. Onder andere Sybase, Zenprise, Trust Digital en BoxTone (dat het rapport van Forrester heeft gesponsord) gaan steeds meer richting het beheer en beveiliging van verschillende mobiele platformen. Dat is een erg hoopvolle ontwikkeling.

Op dit moment mag het dus nog lastig lijken om meerdere platformen toe te laten op je netwerk. Maar voor het komende jaar of de komende jaren ziet dat er veel rooskleuriger uit. Want hoe groter het speelveld, hoe meer geld er te verdienen valt, hoe meer spelers er komen en hoe sneller de ontwikkelingen zullen gaan.

Bron: Techworld