Dat is reden voor staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken (EZ) om de dienst geslaagd te noemen. "De website voorziet overduidelijk in een behoefte. Veel mensen willen dus van onverwachte telefoontjes af", schrijft hij.

Het gros van de consumenten meldde zich al aan voordat het register wettelijk verplicht werd voor alle bedrijven. Voorheen kon een bedrijf dat mensen lastigvalt met telefooncolportage zich vrijwillig aanmelden bij het register. Sinds oktober moeten alle telemarketingbedrijven zijn aangesloten bij het register. Dat is opgenomen in de nieuwe telecomwet.

Grote groei

Voor 1 oktober waren er 2,7 miljoen aanmeldingen, sinds de invoering van de nieuwe telecomwet kwamen er 650.000 registranten bij. Dat brengt het totaal op 3,3 miljoen ingeschreven Nederlanders. Het bel-me-niet-register is overigens al sinds november 2004 in de lucht.

Vlak na de opening van het wettelijke register waren er zoveel aanvragen dat de site bel-me-niet.nl de toeloop niet aankon en uit de lucht ging. Er kwamen tussen de vier- en vijfduizend aanmeldingen per uur binnen. Op 5 oktober waren er al 186.000 stuks. Daarna is het aantal aanmeldingen verder afgevlakt.