Dit blijkt uit onderzoek van marketingbureau RapidSugar, die doorlopend de vinger aan de pols houdt bij zo'n 150 bedrijven in veertien branches. Het aantal mensen dat zichzelf aanmeldde op een (commerciële) nieuwsbrief, het zogenoemde opt-in, groeide de eerste drie maanden van dit jaar met 20 procent. Niet alleen blijken consumenten steeds actiever op zoek te gaan, ook proberen bedrijven steeds vaker iets per e-mail aan de man te brengen. Het aantal organisaties dat gebruikmaakt van e-mailmarketing is in dezelfde periode gestegen met 10 procentpunt tot 60 procent. Vooral postorderbedrijven en e-tailers maken hier veelvuldig gebruik van. Volgens RapidSugar toont dit onderzoek aan dat bedrijven e-mail steeds serieuzer nemen. Volgens Mick Lodder van RapidSugar werd e-mail tot voor kort vooral gebruikt om de kosten van campagnes te drukken. "Nu wordt het medium langzaam volwassen", constateert Lodder. Volgens Lodder blijkt dit onder andere uit het feit dat inmiddels 64 procent van de onderzochte bedrijven op hun voorpagina `reclame' maakt voor hun nieuwsbrief.