Wat niet iedereen direct begreep. Want doordat veel mensen die in de digitale rij gezet werden opnieuw probeerden in te loggen, was portal Mijn Belastingdienst op dag één voor veel mensen onbereikbaar.

Tot 16.00 uur 's middags hadden 307.000 mensen ingelogd, waarvan er uiteindelijk 102.000 mensen hun aangifte succesvol hebben afgerond en ingestuurd. Uiteindelijk lukte dat zondag in totaal bij 170.000 mensen.

Niet opschalen

De Belastingdienst kiest er niet voor om op te schalen en de capaciteit bij drukte te vergroten. In plaats daarvan is de termijn van aangifte doen verlengd, van 1 april naar 1 mei. Dit om pieken in de online aangifte, dit jaar voor het eerst via de persoonlijke pagina, te voorkomen. Ook is er dit jaar een mobiele app voor mensen die de vooraf ingevulde gegevens niet hoeven aan te vullen of te wijzigen.

Maar het pieken kon dus niet worden voorkomen. In totaal is aan zeker 166.000 burgers de foutmelding getoond. "Veelal betrof het hier mensen die meermaals achter elkaar probeerden in te loggen", bericht de Belastingdienst, die aan de NOS laat weten dat besloten is om de limiet op enkele tienduizenden bezoekers tegelijkertijd te zetten. In 2014 dwong een storing op de laatste dag de dienst nog tot het opschuiven van de aangiftetermijn.