Door het nu gesloten akkoord hoeven veel kleine bedrijven niets aan royalty's te betalen en krijgen grote bedrijven korting. Sabam, het Belgische equivalent van Buma/Stemra, heeft wel water bij de wijn gedaan vergeleken met zijn aanvankelijke heffingsplan. Daarover is afgelopen week flinke commotie ontstaan in Vlaanderen.

Sabam stelde dat alle transportbedrijven heffingen moeten betalen voor hun vrachtwagenchauffeurs. De rechtenorganisatie zag de vrachtwagen namelijk als 'werkvloer'. De berichtgeving over de kwestie is de hele wereld overgegaan.

Akkoord met brancheclub

Afgelopen weekend is er toch gas teruggenomen. Sabam heeft een akkoord bereikt met Transport en Logistiek Vlaanderen. Daardoor hoeven transportbedrijven minder of helemaal niets te betalen. Kleine transportbedrijven met minder dan 9 fulltime-medewerkers hoeven volgens de aangepaste regeling niets af te dragen en grotere ondernemingen krijgen korting, schrijft de krant De Morgen.

Branchevereniging Transport en Logistiek Vlaanderen vertegenwoordigt meer dan 1500 bedrijven. De organisatie zegt "blij te zijn met de oplossing". Sabam zou ook andere Belgische transportorganisaties tegemoet willen komen.

Nederland

De Nederlandse organisaties Buma/Stemra en Sena vermelden vrachtwagens niet expliciet op hun websites. In Nederland ageerde vooral de horecasector de laatste jaren tegen de hoogte van de opgelegde muziekheffingen. Buma/Stemra bereikte eind 2009 een akkoord over een kortingsregeling met branche-organisatie Koninklijke Horeca Nederland.

Buma/Stemra onderhandelt ook met werkgeversorganisatie VNO/NCW en MKB Nederland over de facturatie voor muziekgebruik op websites. In november kwam naar buiten dat de auteursrechtenorganisatie weer van start zal gaan met het in rekening brengen van achtergrondmuziek op zakelijke websites. Gebruik van muziek via embedded spelers wordt over 2010 niet in rekening gebracht. Over 2011 zijn nog altijd geen afspraken gemaakt.