Test-Aankoop, de Belgische tegenhanger van De Consumentenbond, heeft Apple aangeklaagd "wegens het niet respecteren van de wet op de garantie". De zaak is gisteren ingeleid voor de Rechtbank van Koophandel te Brussel, meldt de consumentenbond van België.

'Garantie niet gegarandeerd'

Garantie is voor producten van Apple namelijk niet gegarandeerd, stelt Test-Aankoop. "Reeds vele jaren staan garantieproblemen aan de top van de hitparade van behandelde klachten bij Test-Aankoop. Eén van de weerkerende problemen zijn de klachten over Apple." In samenwerking met tien andere Europese consumentenbonden is er in maart vorig jaar al actie ondernomen tegen het Amerikaanse bedrijf.

Daarbij eisen de bonden duidelijkheid van Apple en gehoorzaming aan de wet wat de geboden garantie betreft. In Italië heeft Apple eind 2011 al een rechtszaak hierover verloren, net als het hoger beroep begin 2012. Daarbij moet de iPhone-maker 900.000 euro boete betalen. De Nederlandse Consumentenbond heeft al gedreigd met een eigen rechtszaak, de Belgische zet de zijne nu in gang.

Verlenging aansmeren

Test-Aankoop is al meermaals aangelopen tegen gebrekkige informatie die zowel Apple als zijn erkende distributeurs leveren aan consumenten over hun garantierechten. Het gaat om de verschillen tussen de wettelijke garantie, de commerciële garantie van één jaar, en de door Apple aangeboden verlenging van de garantie via het "Apple Care Protection plan" van 2 of 3 jaar. Voor laatstgenoemde moet bijbetaald worden.

In Nederland is eind december geconstateerd dat Apple nog altijd niet voldoet aan de wet. Dit ondanks herhaalde beloftes van het bedrijf én enkele aanpassingen. De Consumentenbond wil actie ondernemen tegen Apple, terwijl er ook op EU-niveau kritisch wordt gekeken naar de garantiebepalingen van het bedrijf.