Het voormalige staatsbedrijf begint twee proeven waarbij telefoongesprekken via het Internet worden `omgeleid', zo meldt InfoWorld. De proefnemingen gaan drie maanden duren, daarna worden ze geëvalueerd. Het eerste experiment betreft een `call center', waarbij consumenten via een webpagina een gesprek kunnen aanknopen met de helpdesk van een bedrijf. Daarvoor moeten de twee deelnemers aan dit webgesprek wel over een multimedia-computer beschikken. Het tweede project, NetBel, is gericht op consumenten die met een aansluiting op Het Net, het interne netwerk van PTT Telecom, en de NetMeeting-software van Microsoft met elkaar kunnen bellen, praten en tekstueel chatten via de PC en het Internet. Gewone telefoongesprekken via het Internet – vooral bij internationale gesprekken veel goedkoper dan een traditionele telefoonverbinding – zitten er volgens de PTT nog niet in. Woordvoerder Bram Oudshoorn tegenover InfoWorld: "Op internationaal niveau moet je dan met partners overleggen. Eerlijk gezegd gebeurt er op papier meer dan in de werkelijkheid." Pas als de concepten zijn uitgedacht kun je proeven opzetten, aldus Oudshoorn, en kijken waar de knelpunten zitten. "In dat stadium zijn we nu. Op nationaal niveau zijn we ook niet bezig met Internet-telefonie, behalve dus de twee experimenten die we nu begonnen zijn. In de toekomst zijn er andere projecten denkbaar. We zijn nu een commercieel bedrijf." PTT Telecom wil eerst de belangstemming voor bellen via het Internet peilen bij de consument voordat het als product wordt opgenomen in het servicepakket. Het bedrijf is niet bang voor de concurrentie van anderen die nu al de mogelijkheid bieden die gesprekken via het wereldwijde netwerk omleiden. "We kunnen snel reageren op veranderingen in de markt."