Distributeur Alphyra staakte half mei de levering van beltegoedkaarten aan supermarkten en winkels. Hierdoor konden KPN-klanten onder andere niet meer bij Konmar, Super de Boer, C1000, Jumbo, T for Telecom, Expert en Bruna terecht voor de opwaardeerkaarten. Een week later voegde distributeur Paybase zich bij de boycot.

Aanleiding voor de boycot was een eenzijdige wijziging van de betalingsvoorwaarden door KPN, die de distributeurs in het verkeerde keelgat schoot. Zij vonden dat de KPN-producten onrendabel werden doordat ze steeds meer vooruit moesten betalen. Een voorstel van KPN om de kredietvoorziening te verhogen in ruil voor extra garanties van de distributeurs, was voor Alphyra niet bespreekbaar.

De oplossing is nu gevonden in een model waarbij de distributeurs de prepaidkaarten blijven leveren, maar een aantal verkooppunten direct aan KPN betalen. "Wij gaan een rechtstreekse relatie aan met een aantal grote accounts. Wij gaan die grote afnemers rechtstreeks factureren. Alphyra hoeft dan dat grote krediet niet te dragen", verklaart KPN-woordvoerder Steve Hufton tegenover Webwereld. Het is daarmee voor KPN een 'betere spreiding van het werkkapitaal en het risico', zegt Hufton.

Alphyra en KPN zijn tot de overeenkomst gekomen, waarna Paybase zich bij de oplossing neerlegde en ook het conflict met deze distributeur is opgelost, aldus Hufton. Alphyra Benelux-directeur Mike Naughton is tevreden met de oplossing "Dit is de beste uitkomst voor alle partijen". Naughton verklaart tegenover Webwereld dat de verkoop van het KPN- en Hi- beltegoed in de vijfduizend verkooppunten vandaag hervat is.