Virgin Mobile richt zich met de nieuwe dienst op jongere klanten. De telecomprovider keert belminuten uit als klanten advertenties bekijken van onder andere Microsofts Xbox, Pepsico en de anti-rookcampagne 'Truth'.

Gebruikers van de Sugarmama-dienst bekijken een advertentie naar keuze van 30 seconden op de Virgin-website en beantwoorden een paar vragen waarmee gecontroleerd wordt of ze daadwerkelijk gekeken hebben. Een andere optie is het beantwoorden van een aantal meerkeuzevragen via sms. Vervolgens betaalt de adverteerder 1 minuut beltegoed uit.

Virgin Mobile wil met Sugarmama consumenten ook laten warm draaien voor sms-advertenties, zo meldt Business Week Online. Uit onderzoek van Jupiter Research blijkt dat slechts 9 procent van de Amerikaanse jongeren tussen de 18 en 24 jaar oud het ontvangen van advertenties in ruil voor belminuten zou overwegen.

Virgin is met zo'n vier miljoen abonnees een kleine speler op de Amerikaanse telecommarkt. Het bedrijf heeft de adverteerders die meewerken aan de Sugarmama-dienst laten weten dat het verwacht dat tenminste 30.000 klanten in de eerste drie maanden gebruik gaan maken van de dienst. Dat zegt Joseph Martyak, die verantwoordelijk is voor de marketing van de 'Truth' anti-rookcampagne die ook advertenties levert voor Sugarmama.