Begin juli. Ik wil met mijn vriendin en een paar van haar familieleden mee naar het North Sea Jazz festival. Ik had wat goed te maken (lang verhaal) dus ik zou wel even wat kaarten regelen op internet. Bij North Sea Jazz zelf waren de kaarten al uitverkocht. Ik heb een week de tijd en twee kaarten nodig. Ik zoek op Marktplaats (veel aanbod en ik haat eBay) en doe bij een paar advertenties een bod. De kaarten kosten normaal zestig euro maar hier ligt de prijs rond de tachtig. Ik houd niet eens van jazz maar wil graag mee, dus vooruit. Ik mail de adverteerders ook, want die willen nog wel eens lui zijn. Dan laten ze de advertentie staan terwijl de kaartjes in dit geval al lang zijn verkocht. Een dag later heb ik beet. Ik kan een kaart kopen van iemand die heel handig ook nog eens in Amsterdam woont. Na het mailen volgt telefonisch contact. Ik maak een afspraak, neem geld mee en ga met een kaart naar huis. Geen probleem.

Nog drie dagen te gaan en ik heb nog steeds die tweede kaart nodig. Biedingen op nieuwe advertenties vangen bot. Een dag gaat voorbij. De tijd begint te dringen. Dan zie ik wederom bij Marktplaats een advertentie van ene Mike. Die heeft nog tien kaarten over, waaronder een paar voor de dag waarop wij willen gaan. Ik doe wederom een bod en stuur hem een mailtje. Zijn adres is [email protected] Er gaat geen belletje rinkelen. Mike Andrew de Haan (!) reageert diezelfde middag met de mededeling dat hij nog kaarten over heeft. Ik kan er een kopen voor zeventig euro. Hij mailt dat hij het kaartje vandaag aangetekend kan versturen, vraagt naar mijn adresgegevens en stelt voor dat ik het geld overmaak via Western Union op het postkantoor. Er gaat nog steeds geen belletje rinkelen. Ik mail hem en vraag naar zijn gegevens. Hij reageert (Schipbeekstraat 9, 7523 PP Enschede) en is zo attent mij er op te wijzen mijn legitmatie niet te vergeten. Ik mail hem of ik zijn bankgegevens niet nodig heb, ik had nog nooit een money transfer gedaan. Hij reageert geïrriteerd dat dat niet nodig is. Mijn spider-alert gaat even aan (wat een eikel, is dit wel pluis?) maar ik geef het verder geen aandacht. Ik heb namelijk haast en moet en zal dat tweede kaartje scoren.

Ik ga naar het postkantoor, maak de zeventig euro over bij de Western Union balie en betaal twaalf euro transactiekosten - de afzetters. Ik moet dan Mike bellen met de bevestigingscode. Als ik voor het postkantoor sta en bel (06-42528655) krijg ik geen gehoor. Zijn voicemailbericht bestaat alleen uit wat achtergrondgeruis en ik laat een bericht achter dat ik de code voor hem heb. Ik ga vervolgens naar de supermarkt met mijn iPod op. Als ik klaar ben, zie ik dat ik vijf oproepen heb gemist. Het is Mike. Als ik weer bel, neemt hij op. Hij klinkt vriendelijk maar ietwat gehaast. "Ik heb zojuist je kaartje op de post gedaan. Aangetekend, ja." Ik geef hem de code.

De volgende dag geen aangetekende post. Op de dag van het festival ook niet. Ik mail en bel. Op mijn mail krijg ik geen reactie en als ik bel krijg ik alleen maar voicemail. Het is me duidelijk: de vogel is gevlogen en ik kan naar mijn kaartje fluiten. Hoe heb ik zo stom kunnen zijn? Haastige spoed is zelden goed zou mijn moeder zeggen.

Als ik bij de klantenservice van Western Union de naam Mike Andrew de Haan noem, gaat er aan de andere kant van de lijn een belletje rinkelen. Blijkt dat hij de afgelopen dagen meer mensen heeft opgelicht. Om precies te zijn 31. Ik ben de vierde die dag die over hem belt. Er zitten mensen bij die honderden euro's lichter zijn. Met wat social engineering krijg ik de vriendelijke mevrouw zover mij de code te geven van het Western Union filiaal waar het geld is opgenomen. Die geef ik door aan het postkantoor waar ik ben geweest. Daar hoor ik echter niks meer van. Ik ga ook met alle gegevens naar de politie en doe aangifte. De dienstdoende agente had nog nooit van Western Union gehoord. Daar heb ik dus ook niks meer van gehoord. Ik bedacht me later nog dat ik zijn ip-adres had moeten doorgeven maar ik geloof het wel. Ik ben opgelicht en dat had ik zelf kunnen voorkomen.

In het forum van Internetoplichting.nl krijgt Marktplaats dikwijls de schuld. Het telefoonnummer van eigenaar Frank Crebas stond zelfs even online zodat mensen bij hem persoonlijk verhaal konden halen. In principe heeft Marktplaats geen schuld. Maar aan fraudepreventie kan de site veel verbeteren. Er staat nu alleen een waarschuwing online. Marktplaats doet er verstandig aan om bijvoorbeeld gegevens van verkopers online te zetten zoals eBay dat doet. Want als ik de politie mag geloven gaat internetfraude in rap tempo toenemen.

North Sea Jazz was trouwens heel okay. Beetje duur alleen...