Allereerst moet het mogelijk zijn om met de trein naar de `stad der steden' te gaan. Als je het hebt over de trein, dan denk je meteen aan de Nederlandse Spoorwegen. De site van de NS brengt ons meteen op het goede spoor door hun Internationale Treinplanner. Als we op 1 april om 09.35 uur vanuit Haarlem vertrekken, dan zijn we, met vier keer overstappen en ruim twintig uur later, in Rome. De site biedt de mogelijkheid om de hele reis van station tot station te bekijken. Toch zou ik deze reis toch ook sneller kunnen afleggen, ook zonder een Ferrari F50. AND Publishers is toch vrij bekend om zijn routeplanners. Op de homepage van de Rotterdammers vang ik echter bot. Shell daarentegen heeft wel een routeplanner (Route 66) online staan. De snelste route van Haarlem naar Rome gaat in bijna 9 uur. Dat is wel erg snel. Een tweede blik op de kaart die bij de resultaten getoond wordt, blijkt dat Route 66 ons niet leidt naar Rome, maar naar Romenay in Frankrijk. Vast erg mooi, maar niet helemaal de bedoeling. De ervaring heeft mij in ieder geval geleerd dat je het beste bij de zoekopdracht de eerste drie letters kan geven. Dan krijg je een pull-down boxje met daarin de plaatsnamen met de drie beginletters. Nadat ik `Roma, I' heb gekozen blijkt dat ik er kan komen in 17 uur en 39 minuten. Ik krijg een mooi kaartje te zien van de hele route met, jawel, alle Shell stations langs de route. Informatie over afslagen die je moet nemen of plaatsen die je passeert ontbreekt. Daarnaast is de snelheid ook niet om over naar huis te schrijven. Ook Auto Lease Holland gebruikt voor zijn routeplanner de database van Route 66. Dat moet beter kunnen! En jawel, het kan ook beter. De site van CW Lease is aanzienlijk sneller. Ook hier moeten we Roma invullen. Ik twijfel of ik niet via Romenay wil rijden om te kijken hoe bijzonder die plaats is, echter een `via'-veld bestaat niet. Opnieuw krijgen we een kaartje met de route, maar dit keer ook een volledige beschrijving van de reis. Ik kan er zelfs voor kiezen om zelfs alle afslagen te zien. Ik heb nog de keuze uit snelste, kortste en de goedkoopste route. Bij (of moet ik zeggen: met) CW Lease doen we er een half uurtje korter over (17 uur, 1 minuut). Bij geen van de routeplanners voor de auto heb ik de mogelijkheid gevonden om aan te geven hoe laat ik bijvoorbeeld vertrek. Dan is het voor mij veel makkelijker om te kijken of ik nog op schema zit. Dat zal toch niet zo moeilijk zijn om te programmeren, lijkt me. Toch ben ik nog steeds van mening dat ik veel sneller in Rome moet kunnen komen. Dan moeten we maar gaan vliegen. Dicht bij Haarlem ligt Schiphol, maar we gaan het toch proberen om het op Internet te vinden. Op de Schiphol-homepage moeten we toch meer kunnen weten over een vlucht naar Rome. Via TimeTable geef ik aan dat ik naar Rome wel. Een keurig lijstje geeft aan dat het zo'n 2 uur en 20 minuten vliegen is naar Fiumicino Airport. Tis wel een erg kaal lijstje. Toch nog maar even kijken bij onze nationale trots: de KLM. Die biedt een aantrekkelijker plaatje. De reis naar de luchthaven Leonardo Da Vinci kost ons 2 uur 20 minuten. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben hun eigen dienstentabel online staan. Het is dus aantrekkelijk om aldaar te gaan kijken naar de vlucht die je zoekt. Bij OAG kun je in ieder geval nagaan hoe laat welke vlucht gaat naar welke bestemming. Inclusief de vertrek- en aankomsttijden. Dat zijn dezelfde gegevens de site van Schiphol ophoest. Er leiden dus veel korte wegen naar Rome – wat er nog ontbreekt is een soort ANWWWWB (een Algemene World Wide Web Wielrijders Bond) die me vertelt wat de beste weg is. Wie kan er via het Internet een nog snellere weg naar de Italiaanse hoofdstad vinden? Schrijf het aan Tom Albers.