'Protocol Dag Overlijden Prins Bernhard' staat er boven het achttien pagina's tellende document dat is uitgelekt via het weblog Retecool.com. Het protocol is afkomstig van Novum Nieuws, een Nederlands persbureau dat nieuwsberichten, foto's, video's en radiouitzendingen levert. Klanten van Novum Nieuws zijn onder meer Trouw, Spits, Tiscali en ID&T Radio. Uit het protocol blijkt dat de radiozenders die Novum Nieuws van nieuws voorziet, nu al de beschikking hebben over een uitzending waarin de dood van Bernhard bekend wordt gemaakt. "De radionecrologie van Bernhard staat voor al onze klanten al klaar vanaf 27 november a.s.. Het is een verhaal gelezen door Robert en heeft geen tijdsbepaling." Verder bevat het document onder meer een necrologie en een draaiboek voor de radio-uitzendingen op de dag van het overlijden Bernhard. Daarin loopt Novum Nieuws alvast vooruit op de reacties. "Vanuit de Nederlandse politiek wordt medeleven getoond met het verlies van prins Bernhard. De voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer laten weten dat …. De familie wordt sterkte gewenst om dit verlies te dragen."

Niet zo prettig

Marcel van de Hoef, hoofdredacteur van Novum Nieuws, is verbaasd dat het protocol is uitgelekt. "Ik snap niet zo goed hoe dit naar buiten is gekomen. Het gaat om een intern stuk. We gaan uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren." Dat Retecool.com het document heeft geplaatst noemt Van de Hoef 'niet zo chic'. "Het lijkt me ook niet zo prettig voor prins Bernhard om dit soort zaken te lezen, als hij al op dergelijke weblogs komt." Retecool.com wil niet zeggen wie de bron is van het bericht. "Novum Nieuws is wat slordig en onoplettend geweest, dat kan ik wel zeggen", aldus Kevin de Harde (alias Blues) van Retecool.com. De bron van Retecool.com heeft het protocol volgens De Harde 'via-via' toegestuurd gekregen.

Troonsafstand

Dat Novum Nieuws een dergelijk protocol heeft klaarliggen, is niet bijzonder. Vrijwel alle kranten en actualiteitenzenders hebben een plan en verhalen klaarliggen voor het geval een lid van het Koninklijk Huis overlijdt. Het is ook niet voor het eerst dat een redactie in verlegenheid wordt gebracht door het uitlekken van verhalen over de dood van een Oranje. Zo werd prins Claus bij leven twee keer doodverklaard. Eerst op de sites van krantenuitgever Wegener, daarna door de Hollandse Dagblad Combinatie. In februari vorig jaar was het mogelijk om op de site van het Algemeen Dagblad een fotoverslag van het leven van prinses Juliana te bekijken. Ook stonden er banners online voor het geval dat Bernhard of Juliana overlijden. In augustus 2001 wist de nieuwssite van de NOS te melden dat prins Willem-Alexander afstand had gedaan van de troon.