"Ik heb vertrouwen in een spoedige doorstart voor Napster", zo zei CEO Klaus Eierhoff van Bertelsmanns DirectGroup-divisie donderdag op een persbijeenkomst waar het mediaconcern zijn jaarcijfers presenteerde. Eerder had Napster-CEO Karl Hilbers laten weten dat de betaalde Napster tot het eind van het jaar op zich zou laten wachten. Voor de betatest van de betaalde Napster-dienst hebben zich inmiddels bijna twee miljoen gebruikers aangemeld, aldus Eierhoff. "Als dat geen teken van vertrouwen is, weet ik niet wat dat wel is", zo zei hij. Bertelsmann ging vorig jaar een alliantie aan met Napster, die er vooral op neerkomt dat het mediaconcern de voormalige internetpiraat financieel bijstaat. De stap was omstreden. De gehele muziekindustrie voerde een verbeten gevecht tegen de uitwisseldienst. Bertelsmann, eigenaar van platenmaatschappij BMG, brak dit front en ging met `de vijand' in zee. Nu liggen de kaarten anders. Napster werkt onder aanvoering van Bertelsmann hard aan een betaalde, legale dienst. De uitwisseldienst heeft een licentie verworven op MusicNet, de muziekdienst van de voormalige opponenten EMI, Warner en Bertelsmanns eigen BMG. MusicNet heeft inmiddels bekendgemaakt op 22 november van start te willen gaan. Ook RealNetworks en AOL hebben licenties om de dienst te verkopen. Napster sloot maandag een overeenkomst met de NMPA, een belangrijke brancheorganisatie voor muziekuitgevers. De deal wordt gezien als een doorbraak op Napsters pad naar een legaal bestaan. "De overeenkomst heeft ons gesterkt in ons gevoel dat we voor de overige juridische problemen ook een oplossing zullen vinden", aldus Eierhoff. Intussen zou Bertelsmann al meer dan 100 miljoen dollar in Napster hebben gestoken, zo meldt CNet. De overeenkomst met de NMPA heeft Bertelsmann in ieder geval 36 miljoen dollar gekost. Vorig jaar verstrekte Bertelsmann al een lening van 60 miljoen dollar, gevolgd door nog een lening van 7 tot 12 miljoen dollar.