Met Snoopstar, zoals het programma heet, kan naar muziek-, video- of andere bestanden in verschillende filesharing-diensten als Napster, Gnutella en iMesh gezocht worden. Bertelsmann brak vorig jaar het anti-Napsterfront in de muziekindustrie door een samenwerking met de vermaledijde uitwisseldienst aan te gaan. Nu de kans reëel is dat Napster binnen afzienbare tijd zal moeten sluiten, zou het Duitse mediaconcern op zoek zijn naar een alternatief. Dat Snoopstar een kloon van Napster is, valt alleen al uit het logo af te leiden. In plaats van een kat is gekozen voor een hond. In februari zou een betatest hebben plaatsgevonden die inmiddels is afgerond, zo meldt Net-Business. De Duitse publicatie baseert zich daarbij naar eigen zeggen op informatie die op de Snoopstar-site heeft gestaan. Inmiddels is de site echter weer gesloten en is er alleen nog het logo te vinden. Het Snoopstar.com-domein staat op naam van een van de topmensen van de e-commercetak van Bertelsmann die vorig jaar een samenwerking met Napster aanging. Het concern heeft voor de zekerheid ook snoopster.com vastgelegd. Een woordvoerder van Bertelsmann bevestigde tegen de Net-Business dat Snoopstar een dochteronderneming van het mediaconcern is. Maar al te zwaar moest daar niet aan worden getild. Snoopstar zou slechts een van de vele testprojecten van het Duitse mediaconcern zijn. De woordvoerder zei verder dat Snoopstar ( to snoop around is rondsnuffelen) geen uitwisseldienst is maar een zoekmachine. Bij de betatest konden gebruikers dan ook zelf geen data ter beschikking stellen. Wel kan het aanbod bij meerdere filesharing-diensten tegelijk worden doorzocht. Bertelsmann heeft tot nu toe nog weinig plezier gehad van de samenwerking die het met Napster is aangegaan. Het beroepshof stelde half februari de lagere rechtbank die vorig jaar tot sluiting van de dienst had bevolen in het gelijk. Op 2 maart staan Napster en de platenindustrie weer tegenover elkaar voor de lagere rechtbank. Sluiting van de dienst lijkt slechts een kwestie van tijd. Ondertussen werkt Bertelsmann naarstig aan een betaalde variant van Napster, maar haar collega-platenmaatschappijen zijn niet bepaald enthousiast. Vivendi Universal liet dinsdag weten het niets eens te zijn met de verdeelsleutel die Bertelsmann voor de betaalde dienst in gedachten heeft. Volgens CEO Jean-Marie Messier van Vivendi Universal, dat met Universal Music de grootste platenmaatschappij ter wereld bezit, zou Napster 40 procent van de opbrengsten krijgen en de muziekleveranciers de overige 60 procent. "Dat is een te royaal deel voor het distributieplatform, dat feitelijk alleen uitgaven heeft aan bandbreedte," zo zei Messier. Universal Music ontwikkelt samen met Sony een eigen betaalde online dienst, Duet. De platenbrancheorganisatie RIAA werft ondertussen in hoog tempo medestanders onder voorname Republikeinse politici. Onder meer Bob Dole, die in 1996 de presidentsverkiezingen verloor van Bill Clinton, is als consultant aangesteld. De RIAA lijkt zich met de lobby-actie alvast voor te bereiden voor als de politiek zich nog eens over 'de Napster-kwestie' moet buigen.

Eerdere relevante berichten:
Muziekindustrie bijt zich nu ook vast in Napster-klonen (23 februari 2001)
Vivendi en Sony beginnen gezamenlijke muzieksite (23 februari 2001)
Muziekbranche maakt korte metten met voorstel Napster (22 februari 2001)
Napster: 1 miljard dollar voor muziekindustrie (21 februari 2001)
Napster verliest, maar hoeft nog niet dicht (12 februari 2001)