De Amerikaanse retailer Best Buy, vergelijkbaar met de Harense Smid of It's, krijgt voor dit bedrag het complete klantenbestand van Napster, wat uit ongeveer 700.000 abonnees bestaat. Deze maken gebruik van Napster's digitale entertainmentdienst en het webplatform voor streaming muziek. Best Buy het aanbod van de dienst uitbreiden van muziek naar andere digitale content zoals films.

Napster gooide zijn muziekdienst afgelopen mei om door 6 miljoen liedjes in MP3-formaat aan te bieden zonder beperking door Digital Rights Management (DRM). De tracks zijn overigens niet beschikbaar voor gebruikers buiten de Verenigde Staten.

Best Buy kreeg al een deel van Napster in handen toen het in december 2004 een belang van 10 miljoen dollar in de muziekdienst nam. De overnameprijs voor Best Buy komt effectief neer op 54 miljoen dollar, rekening houdend met de tegoeden die Napster nog in kas heeft.

Best Buy is niet van plan om grote veranderingen door te voeren in het management van Napster. Chris Gorog, ceo van Napster en andere managers zullen hun positie binnen het bedrijf behouden.

Peer-to-peer platform

Napster is vooral bekend als het een platform waar gebruikers muziek konden delen. Het opereerde tussen 1999 en 2001. De dienst was het eerste populaire platform voor de legale en illegale uitwisseling van bestanden, en baande daarmee een weg voor gedecentraliseerde peer-to-peer netwerken.

Op beval van de rechter sloot de dienst in 2001 zijn deuren. Het merk Napster werd in 2002 opgekocht door de online muziekdienst Roxio, dat zich vervolgens omdoopte tot Napster 2.0. Ondanks de bekende merknaam bleef succes uit. Napster boekte vorig jaar een verlies van 16 miljoen dollar op een omzet van 127 miljoen dollar.