Achter dvdconcurrent.nl zit Backstage Internet Marketing ( BIM), een handelsnaam van Forum Entertainment. Uit Kamer van Koophandel gegevens blijkt dat BIM 27 juni failliet is verklaard. "De curator is nu de bewindvoerder en moet dus beslissen wat er met de site gebeurd", zegt een woordvoerder van Forum Entertainment, een groothandel in video's en dvd's. "Wij hebben de curator een tijdje terug al geadviseerd de site te sluiten. Dit om te voorkomen dat er nog bestellingen konden worden gedaan. Tot op heden is er echter nog geen actie ondernomen", licht de woordvoerder toe. Een ex-werknemer van BIM bevestigt dat de twee werknemers van het bedrijf, waaronder hij zelf, ontslagen zijn. Bestellingen worden dus niet meer verwerkt. Ook worden er geen acceptgiro's meer verstuurd. Creditcardbetalingen gaan wel gewoon door. Het kantoor van de curator, het Rotterdamse Ploum Lodder Princen Advocaten en Notarissen, laat desgevraagd weten `vandaag of morgen' een brief naar BIM te zullen sturen waarin staat dat alle activiteiten moeten worden gestaakt.

Niets aan de hand

Curator Carla Nijhuis stelt dat er niets aan de hand is. Volgens Nijhuis is de periode na het faillissement gebruikt om 'eventuele kopers aan te trekken en het onderhanden werk te inventariseren'. In overleg met de directie wordt nu gekeken of de bestellingen geleverd kunnen worden. "Mensen die na het faillissement hebben besteld, krijgen gewoon hun bestelling thuis. Als dit niet lukt, krijgen ze hun geld terug", aldus de curator. De site is na het faillissement in de lucht gehouden omdat een werkende webwinkel nu eenmaal beter te verkopen is dan een gesloten. "Op deze manier verkoop je een actieve site. Een winkel met gesloten rolluiken is ook niet interessant."

Consumentenbond

De Consumentenbond zegt desgevraagd verbaasd te zijn over de situatie. "Dit hebben we nog nooit eerder gehoord. Een curator heeft een maatschappelijke verantwoording en moet voorkomen dat consumenten gedupeerd raken", aldus Ewald van Kouwen van de bond. "Curators zouden dus alles moeten doen om te voorkomen dat consumenten schade lijden. Consumenten staan achteraan in de rij. Er blijft dus vrijwel nooit geld over." Van Kouwen hoopt dat deze situatie een incident is en geen dagelijkse praktijk. "Dit heeft bijna twee weken geduurd. Dat vinden wij te lang. Als dergelijke praktijken vaker voorkomen, moet er iets aan gedaan worden." Update, 11:30 uur: De website van dvdconcurrent.nl is na publicatie van dit artikel aangepast. Bestellen is hierdoor niet meer mogelijk.
Update, 14:15 uur: Reactie van de Consumentenbond toegevoegd.