Tijdens de dotcom-hype leek het een legitiem businessmodel: internetters betalen in ruil voor het tonen van advertenties op hun beeldscherm. Beide partijen blij: de internetters voor een paar centen, de adverteerder omdat die zijn banner kwijt kan. In de VS pionierden bedrijven als AllAdvantage met het betaald surfen. Al snel bleken dergelijke bedrijven weinig levensvatbaar; AllAdvantage hield er dan ook mee op. Toch zag Adframe eind 2000 nog genoeg mogelijkheden voor het idee. Onder de naam Banneren.nl maakte het Amsterdamse bedrijf een doorstart. Belangstellenden moesten hun persoonsgegevens achterlaten, tuurden zich wezenloos naar banners en zouden daarvoor maximaal 50 gulden per maand krijgen. Volgens Adframe zelf waren er eind 2000 zo'n 40.000 gebruikers. Veel banneraars blijken nog steeds te wachten op hun geld. Dit blijkt uit de actiesite die nu op Banneren.nl staat. Adframe heeft de URL van de hand gedaan, deze is daarna door een van de gedupeerden geregistreerd.

Frustratie

Op de site klagen gebruikers over het geld dat ze nog tegoed hebben. Het blijkt niet om grote bedragen te gaan – gemiddeld zo'n 10 euro – maar de frustratie is groot. "In eerste instantie heb ik me ook wezenloos gesurft om maar centen te krijgen. Weet je wat nou zo erg is? Hier doen mensen aan mee, die hun geld hard nodig hebben. Ze willen op deze manier nog iets extra's hebben om eens een dagje uit te kunnen met de kinderen. Zo geldt het voor mij wel en ik weet van een paar kennissen ook. Hoe kan je in godsnaam je kinderen in deze maatschappij vertrouwen leren?", aldus een vertwijfelde gebruikster. Gerrit-Jan Bogert - initiatiefnemer van de actiesite en zelf ook gedupeerde - acht de kans bijzonder klein dat hij ooit geld terugziet, maar ziet het als een ludiek protest en als waarschuwing tegen vergelijkbare initiatieven in de toekomst. Of Banneren.nl ooit iets heeft uitbetaald, is onduidelijk. Bogert: "Ik heb in ieder geval nog nooit van iemand gehoord dat ie geld heeft gekregen. Ik zelf ook niet." AdFrame is zich bij monde van interim directeur Friso Kuperus van geen kwaad bewust: "Het verbaast ons in hoge mate dat er kennelijk gebruikers zijn die zich door Bannaren.nl gedupeerd voelen", aldus de directeur in een schriftelijke reactie. De actie Banneren.nl is volgens Kuperus al enige maanden geleden beëindigd. `Werkelijk gedupeerden' kunnen zich `alsnog melden' bij AdFrame. "Dit kan uitsluitend door binnen een maand een brief te sturen aan AdFrame BV, Wibautstraat 224, 1097DN Amsterdam o.v.v. BANNEREN. Anonieme, collectieve en niet onderbouwde reacties worden niet in behandeling genomen", zo stelt Kuperus. Bogert is inmiddels gestopt met zijn actie. Update, 13 mei 12:05 uur: Reactie van AdFrame is toegevoegd. In een eerdere versie was ten onrechte sprake van een faillissement van AdFrame.