In 2001 gaven Europese mobiele telefoongebruikers voor 590 miljoen euro uit aan content. Pc-gebruikers hadden lang niet zo veel over voor betaalde content, met 252 euro is dit net iets minder dan de helft. De mobiele content bestaat voornamelijk uit beltonen, sportuitslagen en aandelenkoersen. Porno zorgt met 70 procent voor het grootste deel van het betaalde materiaal via de pc. Het overige deel kwam onder andere uit spellen en financieel nieuws. In 2006 zal 3,3 miljard euro worden uitgegeven aan content voor de mobiele telefoon, schat onderzoeksbureau Jupiter. Wave-formaat beltonen, geavanceerde logo's en elektronische wenskaarten zullen de belangrijkste redenen zijn om in 2006 te betalen voor content. Nieuwsdiensten op het internet kunnen zich beter richten op de mobiele markt, concludeert de auteur van het onderzoek. "De diensten moeten hun site gebruiken om hun mobiele content te promoten, waardoor ze meer inkomsten kunnen genereren." Uit het onderzoek blijkt dat 47 procent van de internetgebruikers er niet over peinst om in de toekomst te gaan betalen voor content. De 44 procent die wel wil betalen zal dit voornamelijk doen via de muziekdiensten. Voor muziek heeft 16 procent van de gebruikers wel geld over.