"Met spijt delen wij mee dat Secoin stopt met haar betaaldienst. Deze dienst is niet het succes geworden waar wij op hadden gerekend en het is bedrijfsmatig niet langer verantwoord door te gaan", stelt de betaaldienst in een verklaring.

Gebruikers van de dienst hebben nog tot het einde van dit jaar de tijd om hun tegoed te besteden. Secoin zal vervolgens de resterende tegoeden terugbetalen. Consumenten kunnen zich niet langer bij Secoin aanmelden.

0900-nummer

Volgens bedenker Merien ten Houten had de betaaldienst van niet meer dan 'enkele honderden' actieve gebruikers. Het aantal bedrijven die van de dienst gebruikmaakten, bedroeg enkele 'tientallen'.

Secoin ging begin 2003 van start. De dienst was bedoeld voor het overmaken van kleine bedragen via internet, bijvoorbeeld voor het kopen van beltonen, games en mp3-bestanden.

Volgens de bedenkers van Secoin, Ten Houten en Taco van Arkel, was de dienst minder omslachtig en goedkoper dan betalen via een creditcard of een 0900-nummer. Voor het betalen van kleine bedragen, was Secoin bovendien goedkoper dan PayPal. "Secoin is ideaal voor bedragen tussen de tien cent en tien euro", zegt Ten Houten.

Vertrokken

De belangstelling voor de dienst viel echter tegen. "De markt voor kleine betalingen is er nauwelijks", stelt Ten Houten. Secoin is niet het enige bedrijf dat daaronder te lijden heeft. "Digipay en Moxmo zijn al eerder vertrokken. En ook andere partijen, zoals Wallie, lijken geen doorslaand succes."

"De meeste sites kiezen voor een ander betaalmodel, bijvoorbeeld met abonnementsvormen waarbij consumenten een groter bedrag in één keer moeten betalen", stelt Ten Houten. "Als internetters kleine bedragen willen overmaken, maken ze voornamelijk gebruik van sms en 0900-nummers."

Ook de markt keerde zich tegen Secoin, stelt Ten Houten. "Toen wij begonnen lag de advertentiemarkt op internet op zijn gat. Internetbedrijven probeerden daarom nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Het betalen voor content paste daarin. Inmiddels is de advertentiemarkt echter weer aangetrokken."

Voordeeljager

Het einde van de betaaldienst betekent niet dat het bedrijf Secoin ophoudt te bestaan. "Secoin heeft de laatste twee jaar veel geïnvesteerd in kennis en technologie voor internettransacties. Deze kennis zal behouden blijven."

Secoin zegt al bezig te zijn met de ontwikkeling van nieuwe producten. Het bedrijf werkt onder meer aan de dienst Voordeeljager, die begin volgend jaar van start moet gaan.

"Via Voordeeljager moeten bedrijven de belangstelling voor een nieuw product kunnen peilen", zegt Ten Houten. "Als Philips bijvoorbeeld een nieuwe dvd-brander op de markt wil brengen, kunnen ze de bezoekers van Voordeeljager vragen of die daar belangstelling voor hebben. De consumenten op hun beurt kunnen voordeel krijgen, bijvoorbeeld een korting."

<i><b><FONT COLOR="#CC0033">Update</FONT>, 11:25 uur:</b> Commentaar van Merien ten Houten toegevoegd.</i>