Uit cijfers van Blauw Research en de brancheorganisatie Thuiswinkel.org blijkt dat Nederlandse consumenten in het eerste halfjaar van 2006 voor 1,33 miljard euro op internet hebben uitgegeven. Dat is 25 procent meer dan in de eerste helft van 2005.

Vooral het aantal nieuwe kopers dat voor het eerst via internet een bestelling plaatst, is fors toegenomen, constateert Frank Sibbel van Blauw Research. Deze groei is voor een deel te verklaren door de introductie van Ideal.

De veiligheidsrisico's van online betalen waren vorig jaar voor 57 procent nog een drempel om iets op internet te kopen. Nu is dat gedaald tot 45 procent. Inmiddels wordt ongeveer één op de vijf betalingen afgehandeld via Ideal.

In de eerste zes maanden van 2006 hebben ruim vijf miljoen kopers online een bestelling gedaan. Bijna 700.000 van hen kocht voor het eerst iets online. Volgens Sibbel zet de groei van het aantal nieuwe kopers nog wel even door.

"Aangezien de veiligheid van betalen altijd een grote drempel was voor zowel nieuwkomers als ook meer ervaren shoppers, zijn ontwikkelingen als Ideal gunstig voor een verdere marktontwikkeling in de komende jaren", aldus de organisatie voor de thuiswinkelbranche.

Niet alleen is het aantal kopers op internet gestegen. Ook het aantal webwinkels is gegroeid, weet Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Volgens Jongen zijn er op dit moment meer dan tienduizend Nederlandse webwinkels.