Volgens Discover bespaart de virtuele kaart gebruikers een hoop tijd. Zij hoeven namelijk niet iedere keer als zij iets willen kopen al hun persoonlijke gegevens in te vullen. Het is simpelweg een kwestie van het verslepen van een icoontje. Met de nieuwe service mikt het bedrijf zowel op haar 1 miljoen klanten die al online producten kopen, als op de 47 miljoen die alleen in 'echte' zaken winkelen. Amerikanen die van het virtuele betaalmiddel gebruik willen maken, moeten zich via de website registreren bij Discover. De software, DeskShop genaamd, plaatst een snelkoppeling op de desktop. Met de DeskShop-software kunnen klanten de status van hun aankopen controleren, realtime informatie over hun rekening opvragen en online rekeningen betalen. Volgens het bedrijf hebben online winkels geen aanpassingen nodig om de kaart te accepteren. Zo'n 300 ondernemingen hebben al aangekondigd de virtuele kaart te zullen accepteren. Discover Financial Services is onderdeel van effectenhuis Morgan Stanley Dean Witter. Informatie die de klant via internet verstuurt wordt gecodeerd met Secure Socket Layer (SSL) en een PIN-code. De Amerikaanse software valt te vergelijken met het in Nederland gebruikte I-Pay. Dat maakt gebruik van het Secure Electronic Transaction (SET)-protocol.Eerdere relevante berichten: Passport Wallet; een nieuw online betaalsysteem (12 oktober 1999) American Express introduceert een net-creditcard (10 september 1999)