Het succesvolle bedrijf uit Mountain View lanceerde deze week in alle stilte Google Answers. Menselijke specialisten zullen via Google vragen van welke aard dan ook gaan beantwoorden, aldus Google. De vraagsteller betaalt bij een bevredigend antwoord een bedrag tussen de 4 en 50 dollar, waarvan driekwart naar de expert wordt doorgesluisd. Wie een vraag wil stellen, betaalt sowieso al 50 dollarcent. Hierna zoekt Google een expert op het gebied waar de vraag betrekking op heeft. Bezoekers kunnen na afloop een waardering geven aan de kunde van de expert. Verder geldt: niet goed, geld terug. Google ziet de nieuwe dienst als aanvulling op zijn immens populaire gratis service. "We hebben Google Answers ontwikkeld op onze gebruikers extra assistentie te geven steun te geven en ze te helpen de informatie te vinden die ze zoeken", aldus een woordvoerder van Google tegenover CNet. Het idee om menselijke experts via internet antwoorden te laten geven op vragen, is overigens bepaald niet nieuw. Ten tijde van de dotcom-hype waren er diverse bedrijven (zoals Exp.com en ExpertCity.com) die hier brood in zagen. Ook Yahoo en LookSmart zetten dergelijke diensten op. Vorig jaar verdwenen de meeste echter weer. Momenteel is Keen.com de populairste `person-to-person' dienst op internet. Driekwart van de opbrengst gaat naar de experts. Slimme zoekers kunnen zich aanmelden en krijgen vijf testvragen voorgeschoteld. Ook Nederlandse zoekdeskundigen zijn welkom om mee te doen, zo meldt Voelspriet.